Toyota Land Cruiser €9.000 goedkoper

Druppel op een gloeiende plaat?

Toyota Land Cruiser
Toyota Land CruiserToyota Land CruiserToyota Land CruiserToyota Land CruiserToyota Land CruiserToyota Land Cruiser

De Toyota Land Cruiser is een perfect voorbeeld van een auto die zo hard door het fiscale monster wordt gebeten, dat hij een prijs krijgt die je bij een auto in een veel hoger segment verwacht. De robuuste SUV krijgt er een nieuwe uitvoering bij die de vanafprijs met maar liefst €9.000 omlaag brengt. Alle beetjes helpen.

De Toyota Land Cruiser is er nog niet met een mild-hybride aandrijflijn. De traditionelere 205 pk en 500 Nm sterke 2.0 D-4D zonder enige vorm van elektrohulp is momenteel de enige aandrijflijn en de fiscus weet die aardig te belasten. Om dit inzichtelijk te maken: de Toyota Land Cruiser had tot op heden een vanafprijs van €186.850 (Professional). Daarvan is maar liefst €105.607 - 56 procent van de prijs die je als particulier betaalt - bpm. Zonder dat het belastingstelsel verandert of zonder dat de Land Cruiser een plug-in hybride of elektrische aandrijflijn krijgt, zal de vanafprijs van de SUV in Nederland nooit enorm dalen. Toch zakt de vanafprijs van de Toyota Land Cruiser nu. Met €9.000 zelfs.

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser

Toyota voert geen prijsverlaging op de Land Cruiser door, maar voegt een nieuwe uitvoering aan het Nederlandse leveringsgamma toe: Navigator. Die staat een stapje onder de Professional die voorheen als 'instapper' fungeerde. De Toyota Land Cruiser Navigator kost €177.850 en is daarmee natuurlijk niet direct een koopje. Je krijgt dezelfde koppelrijke dieselmotor als in de andere varianten, al moet je het uiteraard met iets minder verwennerij doen. In plaats van lederen bekleding zoals in de Professional krijg je in de Navigator kunstlederen bekleding. De stoelen hebben geen elektrisch verstelbare lendensteunen en hebben geen geheugenfunctie. De bijrijdersstoel is elektrisch verstelbaar. Stoelverwarming en ventilatie is zowel voor als achter niet van de partij. Ook moet je het doen zonder 10-inch head-up display en uitgebreid audiosysteem van JBL met veertien speakers. De 20-inch matgrijze lichtmetalen wielen van de Professional maken op de Navigator plaats voor sloffen in de maat 18 inch. Bovendien is de Navigator niet ook als zevenzitter te krijgen.

Uitrusting

Wat je wel krijgt? Een uitgebreid pakket systemen voor de betere offroad-avonturen. Te weten: Crawl Control, MultiTerrain Monitor, MultiTerrain Select, een achteras met sperdifferentieel, Hillstart Assist Control. Maar er is meer. Zo krijg je een multimediasysteem met 12,3-inch display en tien luidsprekers, een 360-graden-camera, een uitgebreid elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een pakket actieve en passieve veiligheidssystemen en een elektrisch te openen en te sluiten achterklep met los te openen achterruit.

De Land Cruiser Van - de bedrijfswagenversie - was er eerder al als Navigator. Toyota meldt dat 95 procent van de Land Cruiser-verkopen grijskentekenversies betreft. Meer nieuws: de First Edition geheten introductieversie van zowel de Land Cruiser als de Land Cruiser Van verdwijnt uit het gamma. De Land Cruiser behoeft geen introductie meer. En dat geldt eigenlijk al decennia.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.