Toyota Hilux wordt ook volledig elektrisch

Maar ook voor hier?

Toyota Hilux Revo BEV Concept

Toyota neemt volgend jaar een volledig elektrische Hilux in productie. Mogelijk gaat het om een productieversie van een elektrisch studiemodel van enkele jaren geleden. Dat verklaart een hoge functionaris van Toyota in Thailand.

Toyota heeft een wat conservatieve kijk op volledig elektrische aandrijving en zeker een onversneden werkpaard als de Toyota Hilux is in die context lastig met een elektrische aandrijflijn voor te stellen. Toch wordt de Hilux ook volledig elektrisch. Dat verklaart een hoge functionaris van Toyota in Thailand, aldus Reuters. De elektrische Toyota Hilux moet volgend jaar al in productie gaan.

Details zijn er nog niet, maar de kans bestaat dat het gaat om een productieversie van de Toyota Hilux Revo BEV Concept uit 2022. Met dat studiemodel liet Toyota immers in Thailand al eens zien dat het nadenkt over een elektrische Hilux. Die conceptversie kwam naar schatting slechts zo'n 230 km ver met een volle accu. We zijn benieuwd wat daar eventueel nog aan verandert richting 2025.

Toyota Hilux Revo BEV Concept

Met zo'n rijbereik zou hij het mogelijk zwaar krijgen ten opzichte van bijvoorbeeld de kersverse Isuzu D-Max BEV, al heeft die met 67 kWh capaciteit voor zijn formaat geen bijster grote accu en dus mogelijk ook geen heel riant rijbereik. In deze klasse is de concurrentie echter niet heel groot; populaire pick-ups als de Ford Ranger en Volkswagen Amarok zijn er bijvoorbeeld niet met volledig elektrische aandrijflijn. Pas een stap hoger, bijvoorbeeld bij de Ford F-150 en Ram 1500, is er meer elektrische keuze.

De Toyota Hilux maakte overigens ook al kennis met andere (deels) elektrische aandrijving. Zo is er een studiemodel met brandstofcel én kun je hier in Nederland tekenen voor een mild-hybride Hilux.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.