Toyota Hilux Rangga SUV: even praktisch als fascinerend
Hiluxje met plek voor zeven
Wat krijg je als een relatief compacte en simplistische maar robuuste pick-up combineert met een SUV? Welnu: de Toyota Hilux Rangga SUV! Naar Nederland komt hij natuurlijk niet, maar we kunnen hem niet aan je voorbij laten gaan.
Ken je de Toyota Hilux Champ nog? Vast wel. De Toyota Hilux Champ is een relatief compacte en goedkope pick-up die iets meer dan een jaar geleden in Thailand werd gepresenteerd als voordeliger alternatief voor de ook hier bekende Hilux. De Hilux Champ startte zijn aardse bestaan als IMV 0 Concept, werd later als Rangga Concept getoond en is inmiddels dus al even in diverse markten te koop. Toyota Motor Astra – de Indonesische tak van Toyota – noemt de Hilux Champ 'Hilux Rangga' en heeft nu een wel heel opmerkelijke variantie op het Rangga-thema getoond. Maak kennis met de Toyota Hilux Rangga SUV.
Die naam zegt natuurlijk genoeg. De Hilux Rangga SUV is een tot SUV omgebouwde variant van het kleine werkpaard. Voor de Hilux Champ – en dus ook de Hilux Rangga – zijn al diverse ombouwkeuzes mogelijk, maar nu bestaat er dus ook een echte SUV-versie van. Toyota Motor Astra omschrijft de Hilux Rangga SUV als auto die symbool staat voor de ruwheid van de natuur van Indonesië. Prachtig. Waarom de Rangga SUV zo opmerkelijk is? Kijk eens naar zijn achtersteven. Hij heeft drie zijruiten, elk op verschillende hoogte, hoekige wielkasten, opvallende achterportieren en bovenal veel robuust geboetseerd plaatwerk. Met maar liefst zeven inzittenden – verspreid over drie zitrijen – kun je vanbinnen genieten van het idee in een even ruig als onwennig ogende SUV het Indonesische landschap aan je voorbij te laten hobbelen. Wij zijn fan.
Uitgebreide informatie heeft Toyota nog niet vrijgegeven. De Hilux Champ/Rangga is er met korte (2,75 meter) en met lange (3,09 meter) wielbasis en wordt onder meer als pick-up en als chassis-cabine geleverd. De langste variant strekt zich uit over een afstand van 5,3 meter, de kortste is 4,71 meter lang. In Indonesië is de Hilux Rangga er met een 139 pk sterke 2.0-viercilinder benzinemotor en met een 149 pk 2.4-diesel. Elders in de wereld is het werkpaardje er ook met een 2,7-liter viercilinder-benzinemotor.