Toyota Hilux met brandstofcel: met een vleugje Mirai

Waterstof in pick-up

Toyota Hilux Hydrogen Prototype
Toyota Hilux Hydrogen PrototypeToyota Hilux Hydrogen PrototypeToyota Hilux Hydrogen PrototypeToyota Hilux Hydrogen PrototypeToyota Hilux Hydrogen Prototype

De Toyota Hilux heeft in Nederland altijd een dieselmotor, maar is elders in de wereld ook met benzinemotoren te krijgen. Nu is er ook een Toyota Hilux met een brandstofcel aan boord en die daarmee op waterstof rijdt!

Eind vorig jaar schoof Toyota de Hilux Hydrogen naar voren, een Hilux die zoals zijn naam al weggeeft op waterstof rijdt en een brandstofcel aan boord heeft. Dit jaar zou Toyota de eerste prototypes van de 'waterstof-Hilux' de weg op sturen als onderdeel van een testproject. Inmiddels zijn de eerste Toyota's Hilux met brandstofcel geproduceerd.

De Toyota Hilux met deze speciale aandrijflijn is ontwikkeld samen met een aantal Engelse bedrijven, een consortium waar ook de Britse overheid bij betrokken is. De Hilux 'Hydrogen' – of H2 – heeft drie waterstoftanks aan boord en moet volgens Toyota meer dan 600 kilometer op die volle tanks kunnen rijden alvorens er moet worden bijgetankt. De batterij die de elektriciteit opslaat die door de brandstofcel onder de kap wordt geproduceerd, is in de laadbak gehuisvest. De waterstoftanks zelf zitten in de bodem van de elektrisch aangedreven pick-up. De ruimte in de cabine blijft dus intact.

Toyota zegt de prototypes 'rigoureus' te testen om de veiligheid en functionaliteit te kunnen garanderen die het naar eigen zeggen aan een productiemodel stelt. De resultaten van het proefproject worden de komende maanden geëvalueerd, waarna een beslissing wordt genomen of Toyota de auto in productie neemt. Mocht de auto er daadwerkelijk komen, dan zal hij ergens tussen 2025 en 2030 op de markt komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.