Toyota Fuel Sedan in productiejas
We hebben Toyota's Fuel Cell Sedan al meerdere keren voorbij zien komen, al betrof het toen steeds studiemodellen. Vandaag is de definitieve productieversie gepresenteerd!
De Fuel Cell Sedan moet op waterstofgebied voor Toyota hetzelfde gaan betekenen als de de Prius voor het hybride-concept. De waterstofauto - waarvan aanvankelijk gedacht werd dat hij Mirai zou gaan heten - is in slechts drie minuten volledig vol te tanken.
De innovatieve nieuweling beschikt over twee brandstoftanks die, net als de batterij en de waterstofcel, in de bodem van de auto zijn weggewerkt. Zo blijft het zwaartepunt laag en blijft het passagierscompartiment zo ruim mogelijk. Verdere technische gegevens over de eerste waterstofauto blijven ons nog even onthouden.
In de zomer van 2015 worden de eerste exemplaren uitgeleverd in Europese regio's waar een geschikt waterstof-netwerk bestaat, of waar in een dergelijke infrastructuur wordt geïnvesteerd.
De Fuel Cell Sedan past prima in de langetermijnvisie van Toyota, een visie die als Towards Zero Emission door het leven gaat.