Toyota bZ3X: nieuwe elektrische Toyota is vooral flink Chinees

Met een bekend broertje

Toyota bZ3X

Als we de door Toyota van Stellantis geleende bedrijfswagens even vergeten, heeft het merk in Europa bepaald geen uitgebreide reeks volledig elektrische auto's in het aanbod. Elders in de wereld bestaan er inmiddels meer volledig elektrische Toyota's en daar komt er nu nog eentje bij. Dit is de Toyota bZ3X. Die is vooral heel Chinees.

Toyota heeft natuurlijk de elektrisch aangedreven maar met een brandstofcel uitgeruste Mirai op de menukaart staan en heeft daarnaast een elektrische ProAce City (Verso) en ProAce (Verso) in het aanbod, maar wat elektrische personenauto's betreft is het aanbod van Toyota in Europa uiterst overzichtelijk. Het levert hier enkel de bZ4X. De komende jaren moeten er meer elektrische modellen bijkomen, waaronder een schijnbaar uitgestelde compacte cross-over als elektrisch alternatief voor de Yaris Cross en een relatief lage elektrische cross-over: de productieversie van de Sport Crossover Concept. In China breidt Toyota zijn EV-aanbod in hoger tempo uit. Het verkoopt er al een bZ3 geheten elektrische sedan en de bZ3-familie krijgt spoedig uitbreiding met nog twee modellen: de bZ3C en de bZ3X. AutoWeek heeft de productieversie van die laatste te pakken.

Toyota bZ3X.

Onlangs kon AutoWeek je de eerste foto's en informatie geven over de Toyota bZ3C. De bZ3C die we toen behandelden, was de definitieve productieversie van de begin dit jaar in pre-productievorm getoonde gelijknamige auto die Toyota toen zelf in China liet zien. De conceptuele basis van de bZ3C werd gelegd in de bZ Sport Crossover Concept. Dat is praktisch dezelfde concept-car die Toyota voor Europa aankondigde en waarover het riep dat de productieversie hier in 2025 zou volgen. Die bZ3C zou dus zomaar onze kant op kunnen komen. Maar Toyota heeft meer elektrisch nieuws in het vat zitten en dát brengt ons bij de bZ3X.

De Toyota bZ3X werd samen met de genoemde bZ3C eerder dit jaar in China in pre-productievorm getoond. In de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie, hebben we nu de foto's van het definitieve productiemodel gevonden. Zoals verwacht oogt hij praktisch identiek aan de pre-productieversie. De Toyota bZ3X is een product van de joint-venture die Toyota in China met GAC heeft. Dat de nieuweling Chinese genen heeft, is dan ook overduidelijk.

De Toyota bZ3X heeft sterke familiebanden met deze GAC Aion V.

Van opzij zijn de familiebanden met de tijdens de Autosalon van Parijs voor Europa aangekondigde GAC Aion V overduidelijk. Kijk maar eens naar de raampartij (tot de C-stijl) en de portieren. Net als de Aion V is ook de Toyota bZ3X 4,6 meter lang en zelfs de wielbasis komt met 2,77 meter overeen. Hij heeft volgens de opgedoken specificaties een 204 pk sterke elektromotor en haalt een topsnelheid van 160 km/h. De Aion V komt onder meer met een 100-kWh accu op de markt. Het is aannemelijk dat de Toyota vergelijkbare hardware krijgt.

Over een eventuele komst naar Europa is vooralsnog niets bekend.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (155)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.