Toyota Aygo X: volledig nieuw gezicht voor Toyota's kleinste
Toch flinke vernieuwing
Terwijl de ene na de andere autofabrikant het zogenoemde A-segment uit kostenoverweging verliet, lanceerde Toyota drie jaar geleden juist een compleet nieuw model in dat marktsegment: de Aygo X. Die krijgt een volledig nieuwe neus om er met goede moed weer tegenaan te kunnen.
De winstmarges in de kleinste klasse van autoland zijn klein. Daar komt bij dat dat zogenoemde A-segment ook nog eens vooral in Europa populair is. Het gevolg? De ene na de andere autobouwer koos er enkele jaren geleden voor om het segment met de kleinste auto's achter zich te laten. Onder meer de Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Mitsubishi Space Star en Suzuki Celerio hebben hier geen opvolgers gekregen. Hoewel Kia en Hyundai de - inmiddels opgefriste - Picanto en i10 nog leveren, is het A-segment stevig uitgedund. Een volledig nieuw model in deze klasse introduceren lijkt onbegonnen werk. Toyota toonde drie jaar juist dat het wél een business case zag in een nieuw model onder de Yaris. Daarvoor haalde het een slimme truc uit. Het platform van grote broer Yaris werd ingekort en zo wist Toyota voldoende op de ontwikkeling te besparen om een volledig nieuwe Aygo op de markt te brengen. Die Toyota Aygo X krijgt binnenkort een grondige facelift.
De Toyota Aygo X zoals die al weer even te koop is.
Op deze spionagefoto's zien we een aan de voor- en achterzijde fanatiek met camouflageplakkers bedekte Aygo X. Aan de achterkant lijkt nauwelijks iets te veranderen. Aan de voorzijde zijn de aanpassingen echter ingrijpend. De kleine Japanner krijgt ogenschijnlijk volledig nieuwe koplampen. Ze zijn vooral richting het midden van de grille toe een stuk platter hebben een aanzienlijk scherpere vormgeving. De vorm van de koplampen is dermate anders, dat Toyota zelfs de motorkap vervangt. De koplampen lijken een hapje uit de zijkant ervan te nemen. Toyota had er ook voor kunnen kiezen om de nieuwe units aan de bovenzijde dezelfde lijnen te laten volgen als de oude koplampen. Dat zou een nieuwe motorkap en dus geld besparen. Een opmerkelijke, maar dappere keuze. Eveneens nieuw is de vorm én invulling van de grille en daarmee dus ook de complete voorbumper. De wielen van dit testexemplaar hebben we overigens niet eerder gezien en dus zijn die waarschijnlijk eveneens nieuw.
Ongetwijfeld brengt de aanpassingsronde wat wijzigingen mee voor het interieur. Hier verwachten we nieuwe materialen, herziene infotainment en vernieuwde ventilatieroosters. De 1.0 driecilinder die momenteel 72 pk en 93 Nm levert, blijft hoogstwaarschijnlijk behouden. Evenals de keuzemogelijkheid voor een handgeschakelde vijfbak of een cvt.