Toyota Aygo X Hybrid: volledig hybride en sterker dan ooit!

Eerste hybride A-segmenter is van Toyota

148 reacties

Video

Toyota lanceert in sneltreinvaart nieuwe of vernieuwde modellen. Daags na de onthulling van de fonkelnieuwe Toyota RAV4 maken we nu kennis met de Toyota Aygo X Hybrid. Die is niet compleet nieuw, maar profiteert wel van zowel grote optische als technische wijzigingen.

Highlights vernieuwde Toyota Aygo X

  • Eerste hybride in A-segment
  • Zuiniger en 44 pk (dik 60 procent) sterker dan voor de facelift
  • Langer én stiller

In tegenstelling tot merken als Volkswagen, Seat, Skoda, Mitsubishi en Suzuki durfde Toyota het enkele jaren geleden wel aan om een compleet nieuw model in het A-segment te introduceren. De Toyota Aygo kreeg eind 2021 een Aygo X geheten opvolger. Om de kosten te drukken - winstmarges zijn in de kleinste klasse van autoland immers gering - haalde Toyota voor die Aygo X een bijzondere truc uit. Het pakte het platform van grote broer Yaris, kortte dat in en vouwde er een kleinere Aygo-koets omheen. De Toyota Aygo X is nu zo'n drie jaar op de markt en mag er met een nieuwe toet en een nieuwe aandrijflijn weer jaren tegenaan.

+44 pk én zuiniger

We beginnen met het grootste nieuws: de aandrijflijn. De Toyota Aygo X kruipt dichter naar de auto toe waarmee hij zijn platform deelt en is vanaf nu een volwaardige hybride. Inderdaad: de 72 pk en 93 Nm sterke 1.0 driecilinder benzinemotor moet het veld ruimen en maakt plaats voor de Hybrid 115 geheten aandrijflijn die je kent van de Yaris en Yaris Cross. Dat betekent: een 1.5 driecilinder benzinemotor die bijval krijgt van een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 116 pk. Daarmee is de Toyota Aygo X vanaf nu zomaar even 44 pk - een dikke 60 procent! - sterker dan eerst. Interessant: de Toyota Aygo X Hybrid is in het A-segment voor zover wij weten de eerste volwaardige hybride auto ooit.

Hoewel we nog geen meter met de Aygo X Hybrid hebben gereden, durven we al te stellen dat de kleine Japanner prima met dat vermogen overweg kan. In eerdere tests bewees de Aygo X met 1.0 zich als als een auto die - dankzij zijn platform - veel meer aan kan dan de bescheiden 72 pk's waarover hij beschikte. De Toyota Aygo X Hybrid is direct de krachtigste Aygo ooit, maar dat wil niet zeggen dat het nu ineens een sportieve auto is. De Aygo X Hybrid bereikt vanuit stilstand in 9,7 seconden een snelheid van 100 km/h. Ter vergelijking: de niet-hybride Aygo X had voor de 0-100-sprint sprint een kleine vijftien tellen nodig. Een gemiddeld verbruik meldt Toyota nog niet. Wél weten we dat de CO2-uitstoot met gemiddeld 86 g/km aanzienlijk lager ligt dan voorheen (108 g/100 km), dus dat zou voor Nederland gunstig kunnen uitpakken.

Niet krapper, wel langer

Je zou verwachten dat de inhoud van de bagageruimte te lijden heeft onder de komst van de voor het hybridesysteem benodigde batterijen. Niets is echter minder waar. Toyota heeft de batterijcellen naast elkaar geplaatst over de breedte van de vloer onder de achterbank. De bagageruimte is met 231 liter dan ook ongewijzigd. Wel heeft Toyota de Aygo X met maar liefst 7,6 centimeter verlengd. Om plek te kunnen bieden aan de hybride aandrijflijn is de overhang aan de voorzijde flink vergroot en is de 12v-accu gehuisvest onder de bagageruimte. Het verlengen van de neus om plaats te maken voor een grotere motor doet ons enigszins denken aan de eerste generatie Toyota Supra/Celica Supra. Dat was feitelijk een Celica Liftback met een bijna 20 centimeter langere snuit zodat er een zes-in-lijn in kon. Honda haalde ooit met de Accord overigens ook een verlengtruc uit om er een grotere motor in te kunnen persen.

In de Toyota Aygo X van voor de facelift hoorde je het eenpuntnulletje behoorlijk zijn werk doen. De nieuwe aandrijflijn hoeft minder hard te werken én kan uiteraard volledig elektrisch zijn kilometers maken. Dat maakt de Aygo X Hybrid ongetwijfeld stiller. Om de geluiden die het interieur binnendringen nog verder terug te dringen, heeft Toyota meer geluiddempende materialen toegepast. Dat tref je onder meer achter het dashboard, aan de binnenkant van de motorkap en aan de onderzijde. Ook moet het nieuwe uitlaatsysteem een handje helpen. Hoger gepositioneerde uitvoeringen zijn bovendien uitgerust met dikker glas en nog meer geluiddempend materiaal. Toe maar.

Toyota Aygo X Hybrid

Vooral van opzij zie je het: de Aygo X Hybrid heeft een langere neus.

Uiterlijk

Toyota's vernieuwde kleinste herken je direct aan zijn compleet nieuwe voorzijde. Doordat de boel verlengd is loopt de motorkap verder door naar voren. Het Toyota-logo is nu op de voorklep geplaatst. De motorkap zelf sluit aan op nieuwe koplampen. De voorschermen zijn logischerwijs gewijzigd en ook de bumper is opnieuw getekend. De Toyota Aygo X tuurt met een brutaler bekkie de wereld in, daarbij geholpen een grote zwarte grille. De zilverkleurige elementen aan de onderzijde van de bumper die als 'skidplates' door moesten gaan, zie je op de Aygo X Hybrid niet meer terug. Optische wijzigingen aan de achterzijde zijn er niet.

Interieur

In het interieur van de herziene Toyota Aygo X is het nieuws kleiner, maar het is er wel. Zo zit er achter het stuurwiel nu een volledig digitaal en 7 inch metend instrumentarium. Het knoppeneiland waarmee je de klimaatregeling aanstuurt is uitgebreid en bevat aanzienlijk meer fysieke knoppen. De eronder gehuisveste knoppen voor de - optionele - stoelverwarming zijn opnieuw gerangschikt. De bestuurder vindt zijn of haar druktoets om de stoelverwarming mee aan of uit te zetten voortaan aan de linkerzijde van de nu centraal geplaatste 12v-aansluting. De bijrijder treft de knop aan de rechterzijde ervan aan. Ook nieuw hier zijn de twee usb-c-poorten. Doordat de Aygo X nu altijd een keuzehendel van een cvt-automaat heeft, is ook de middentunnel vernieuwd. Je treft daarin een opbergvak én een inductielader voor je smartphone aan. Een elektronische handrem is nu logischerwijs standaard.

Toyota Aygo X Hybrid GR Sport

Toyota Aygo X Hybrid als GR Sport: lekker brutaal.

GR Sport

Zoals we reeds schreven is de nieuwe Toyota Aygo X, hoewel hij aanzienlijk meer vermogen heeft gekregen, nog steeds geen uitgesproken sportief model. Wél bestaat er voortaan een sportief uitgedoste variant: de GR Sport. De Toyota Aygo X GR Sport heeft een zwarte motorkap, een grille met 'G-gaaswerk', speciale GR Sport wielen en zelfs sportiever gevormd bumperwerk. De Aygo X GR Sport Hybrid is een heus bullebakje. Het blijft niet bij enkel uiterlijk vertoon. Zo heeft hij straffer afgestelde veren en dempers en is zelfs de stuurinrichting herzien.

De vernieuwde Toyota Aygo X komt begin volgend jaar naar Nederland. Voor prijzen is het dan ook helaas nog te vroeg.

Toyota Aygo X Hybrid GR Sport
Toyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X Hybrid GR SportToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X HybridToyota Aygo X Hybrid

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (148)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.