en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Na een periode van bijna drie jaar vond Toyota het kennelijk tijd om de Avensis eens onder handen te nemen. Het vernieuwde model onderscheidt zich op tal van punten van zijn voorganger, die in het najaar van 1997 het levenslicht zag. In- en exterieur, onderstel en motorenpalet zijn in meer of minder mate gewijzigd. De nieuwe Avensis is aan de buitenzijde te herkennen aan een licht gewijzigde neus. Daarin zijn nieuwe koplampen en een anders vormgegeven grille gemonteerd. Toyota heeft ook de achterlichtunits opnieuw gemodelleerd.
Aan de binnenzijde vinden we een vernieuwd dashboard met een multifunctioneel display dat onder andere tijd, brandstofverbruik en buitentemperatuur weergeeft. Nieuwe bekledingsstoffen en een donkergrijze afwerking met chromen accenten complementeren het interieur.
Er zijn nog slechts twee uitrustingsniveaus, Linea Terra en Linea Sol. Automatische airconditioning, ABS en twee airbags zijn standaard op alle versies, met uitzondering van de Linea Terra E.
Ook onder de motorkap is nieuws te vinden. Alle benzinemotoren zijn vervangen door krachtiger exemplaren met Toyota's VVT-i- techniek. Aan de basis van het motorengamma van de Avensis staat de 1,6-liter VVT-i-motor, goed voor een vermogen van 81 kW/110 pk en een topsnelheid van 195 km/h. Boven deze 1,6-liter krachtbron komt een 1,8-liter, die 95 kW/129 pk levert en de Avensis een topsnelheid van 205 km/h bezorgt. Top of the line is een eveneens nieuwe, 2,0-liter VVT-i-motor, voorzien van directe brandstofinspuiting. Deze motor (D4) ontwikkelt een vermogen van 110 kW/150 pk. De Toyota rijdt er 210 km/h mee. De Japanse fabrikant heeft voor veelrijders de direct ingespoten turbodieselmotor met common rail-techniek (81 kW/110 pk, 195 km/h) in petto.
Ook de wielophanging is aangepast. Een gewijzigde afstemming tussen vering en demping moet voor een strakker weggedrag zorgen, terwijl dikkere stabilisatoren het overhellen in bochten verder dienen te beperken. Alle versies krijgen rondom schijfremmen en 15 inch velgen. De 2.0 D4 heeft standaard Vehicle Stability Control, een stabiliteitscontrolesysteem.
In september staat de vernieuwde Avensis in de showroom, dan worden ook de prijzen bekend gemaakt.