AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Toyota Auris naast Corolla'
Toyota presenteert de Auris Space concept, een nieuw model in de middenklasse. De Japanners haasten zich te zeggen dat het niét de opvolger is van de Corolla.
Toyota presenteert de Auris Space concept, een nieuw model in de middenklasse. De Japanners haasten zich te zeggen dat het niét de opvolger is van de Corolla.
Op de autosalon van Parijs staat de Toyota Auris als studiemodel. Volgens Toyota is het niét de opvolger van de Corolla, maar komt het model in de toekomst naast de meestverkochte Toyota ooit. De vergelijking met de Corolla dringt zich echter wel op. De Auris meet een lengte van 4,22 meter, is 1,76 meter breed en 1,53 meter hoog. De huidige Corolla hatchback is respectievelijk vier centimeter korter, vijf centimeter smaller en zes centimeter lager. Ze vallen dus in het zelfde segment.
Binnen de Europese autovakpers is eerder beweerd dat de Auris volgend de opvolger wordt van de hatchback-modellen van de Corolla. De sedan, die in Turkije wordt gebouwd, zou wel Corolla blijven heten. Over het lot van de stationwagen, die ook uit Turkije komt, is met nog geen woord gerept.
"De Auris Space Concept is hoog en ruim. Er is een hoge 'heuplijn' en de overhangen zijn kort," legt ontwerpdirecteur Wahei Hirai over het studiemodel uit. "Het passagierscompartiment is ver naar voren doorgetrokken. Dat zorgt voor een gevoel van dynamiek en wendbaarheid. We noemen dat 'perfecte onbalans'."
De middenconsole is zo ontworpen dat de versnellingspook op een ergonomisch perfecte hoogte zit. De onderzijde van de console is opengewerkt. Dat moet voor een ruimtelijk gevoel zorgen. Het panoramische glazen dak werkt daar ook aan mee. Ook de vlakke vloer achterin en de hoge ruiten – die vallen binnen het concept van de auto: licht en ruimte.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Toyota Auris Hybrid (2013-2019): eigenaren over zuinige familievriend
Op Zoek Naar
Deze (plug-in) hybride ex-bijtellingsknallers koop je voor 10.000 euro
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618 km - Klokje Rond
Occasiontest