Touchscreens onder de loep: RDW test knopjes en schermen in Lelystad
‘Bring Back Buttons!’
Overmatig gebruik van touchscreens wordt niet alleen als vervelend ervaren, maar kan ook onveilig zijn. EuroNCAP werkt daarom aan een manier om bedieningsconcepten te beoordelen en bij de RDW in Lelystad is dat protocol al getest.
Typisch eigenlijk: de hele wereld lijkt ervan overtuigd dat knopjes fijner zijn dan schermen in auto’s, behalve de autofabrikanten zelf. Een auto als de onlangs gepresenteerde BMW X3 laat zien waar dat vrij consequent toe leidt: vrijwel lege dashboards, waarbij veel functies alleen via het touchscreen bereikbaar zijn. Hoe dat bevalt, hangt sterk af van de gekozen methodiek en het touchscreen zelf. Toch lijkt vriend en vijand ervan overtuigd dat er een gevaar schuilt in deze trend, die door minder fysieke onderdelen en de mogelijkheid om opties softwarematig toe te voegen flink wat geld in het laatje brengt voor autofabrikanten.
Boven het dashboard van de 'oude' BMW X3, onder dat van de nieuwe. Leuke bezigheidstherapie: tel het aantal verdwenen knopjes!
BMW X3
Eerder konden we al melden dat Euro NCAP, dat onder meer verantwoordelijk is voor de welbekende botsproeven, de touchscreen-trend ook nauwlettend in de gaten houdt. De organisatie wil de manier waarop essentiële functies moeten worden bediend gaan meewegen bij de veiligheidsbeoordeling van auto’s en heeft daarom een speciaal beoordelingsprotocol ontwikkeld.
Ilse Harms, Senior Adviseur Human Factors bij RDW en voorzitter van de Euro NCAP HMI & Human Factors-werkgroep, legt uit: “Afleiding in het verkeer is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Veel autofabrikanten hebben de afgelopen jaren de bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens. Daarmee zijn de ogen onnodig lang van de weg. Met het beoordelingsprotocol stimuleert Euro NCAP fabrikanten om voertuigbediening te maken die de bestuurder niet onnodig afleidt tijdens het rijden. Bijvoorbeeld door fysieke, eenvoudige bediening te gebruiken, zoals een knop, hendel, schakelaar of draaiknop voor tijd-kritische taken, zoals het bedienen van ruitenwissers, richtingaanwijzers, alarmknipperlichten en de claxon. Met het beoordelingsprotocol wordt onderscheid gemaakt tussen dashboards die eenvoudig en snel kunnen worden bediend zonder de ogen onnodig van de weg af te houden en dashboards waarbij dat niet het geval is.”
Dit testprotocol is onlangs met behulp van verschillende actuele automodellen getest bij het RDW Testcentrum in Lelystad. Het doel van die dag was dus niet het testen van de auto’s in kwestie zelf, maar het testen van het protocol om die auto’s te kunnen beoordelen. Harms gaat verder: “De komende periode worden de testresultaten nader geanalyseerd. Verschillen en/of onduidelijkheden kunnen in de herziene versie van het protocol worden weggenomen. Het protocol is een potentiële opstap om het gebruiksgemak van voertuigen – en daarmee het voorkomen van afleiding door het dashboard – beter in voertuigregelgeving te verankeren. Met de testdag is een grote stap gezet in de goede richting.”
Dat de RDW zelf al ‘Bring Back Buttons’ in de kop van het persbericht zet, is hopelijk veelzeggend.