Tot 70 procent meer mrb voor lpg-auto: G3-afschaffing raakt lichte auto's het hardst
Sandero stijgt harder dan Escalade
Vanaf 2026 gaan lpg-rijders flink meer motorrijtuigenbelasting betalen. De afschaffing van de G3-regeling gaat voor hen flink pijn doen, vooral als ze in een kleinere en lichtere auto rijden. Ja, dat lees je goed.
Door de aanstaande, maar nog enigszins in nevelen gehulde motorrijtuigenbelasting voor EV’s zou je bijna vergeten dat ook lpg-rijders in de nabije toekomst flink meer mrb gaan betalen. In een gezien de impact nog opvallend bescheiden berichtje werd het afschaffen van de G3-korting genoemd als één van de aanstaande maatregelen, naast het ‘bevriezen’ van de oldtimerregeling op 1988 en een verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor campers en bussen voor het vervoer van paarden. Onder meer door de opkomst van elektrificatie is lpg als autobrandstof de laatste jaren weliswaar minder populair geworden, maar volgens het Compendium voor de Leefomgeving rijden er toch nog zo’n 95.000 auto’s met een gastank rond in Nederland. Slecht nieuws voor wie er eentje rijdt: de motorrijtuigenbelasting gaat per 1 januari 2026 flink omhoog.
Vaste korting
In principe geldt voor een lpg-auto in Nederland een torenhoog motorrijtuigenbelastingtarief dat in veel gevallen zelfs nog hoger ligt dan het mrb-tarief voor een diesel, tenzij die diesel te maken heeft met fijnstoftoeslag. Onder die voorwaarden zou lpg nooit erg populair zijn geworden in Nederland, maar gelukkig kennen we sinds halverwege de jaren negentig de G3-regeling. Vrijwel alle in Nederland geregistreerde lpg-auto’s worden sindsdien voorzien van een bepaald type lpg-installatie dat waarmee ze in aanmerking komen voor een flinke korting op de motorrijtuigenbelasting, die daarmee ergens tussen benzine- en dieselniveau in zit. Dat betekent in de praktijk een heel laag omslagpunt, want lpg is aan de pomp flink goedkoper dan benzine en zo verdien je als lpg-rijder de relatief schappelijke hoeveelheid extra mrb snel terug. Sinds 2015 worden er strengere eisen gesteld en moet het voor de korting om een zogenaamde R115-installatie gaan, maar voor de mrb-korting op zich maakt dat niet uit. Die ligt in alle gevallen op een vast bedrag per jaar en is dus geen percentage van het ‘normale’ tarief.
Doordat de korting een vast bedrag is een geen percentage, zijn kleinere en lichtere auto’s bij de afschaffing namelijk veel harder de klos dan grotere en zwaardere. Zie ook de onderstaande tabel, waarin we voor een aantal populaire gewichtsklassen het verschil laten zien voor de drukke en dure provincie Zuid-Holland.
Mrb-tarieven per kwartaal, in Zuid-Holland | ||||
Gewichtsklasse | G3 | niet-G3 | Verschil in % | |
1.051-1.150 kg | € 206 | € 351 | 70,39% | Dacia Sandero |
1.151-1.250 kg | € 252 | € 397 | 57,54% | Dacia Jogger |
1.251-1.350 kg | € 299 | € 443 | 48,16% | Dacia Duster |
1.351-1.450 kg | € 345 | € 488 | 41,45% | |
1.451-1.550 kg | € 392 | € 534 | 36,22% | |
1.551-1.650 kg | € 438 | € 579 | 32,19% | |
1.651-1.750 kg | € 484 | € 625 | 29,13% | |
1.751-1.850 kg | € 531 | € 671 | 26,37% | |
1.851-1.950 kg | € 577 | € 716 | 24,09% |
€117 per maand
De afschaffing van de G3-korting levert in alle gevallen in absolute zin een mrb-stijging op van rond de €143 per kwartaal, waarbij er nog wat kleine verschillen zijn per gewichtsklasse. Bij een auto van 1.900 kg is dat al 24 procent stijging, maar dat is niets in vergelijking met de dik 70 procent die de bestuurder van een kleine, lichte hatchback op lpg voor de kiezen krijgt. Uitgaande van de huidige tarieven gaat de mrb voor een Dacia Sandero op lpg in Zuid-Holland per 1 januari 2026 van €206 naar €351 per kwartaal, oftewel van €68,66 naar €117 (!) per maand. Motorrijtuigenbelasting heeft bovendien de neiging om jaarlijks wat te stijgen, dus reken maar dat het echte 2026-tarief nog wat hoger zal liggen. Au!
Dacia
Dacia noemen we natuurlijk niet voor niets, want Renault en Dacia zijn de enige merken die nog auto’s leveren met een af-fabriek lpg-installatie. Zeker bij Dacia past dat heel mooi in het budgetplaatje, te meer omdat een Dacia op lpg in Nederland doorgaans goedkoper is dan het equivalent op benzine. Géén extra investering en dus ook nauwelijks een omslagpunt, maar dat verandert als de G3-korting er niet meer is. Alles wat voor lpg G3-auto’s geldt, geldt overigens ook voor auto’s op aardgas (CNG/LNG).
Dacia doet geen uitspraken over wat de impact van de veranderende fiscaliteit rond lpg-auto’s op zijn verkopen gaat zijn. Bovag betreurt de aanstaande mrb-wijzigingen en heeft Den Haag geprobeerd te overtuigen, maar toch is anders besloten. “Wij vinden het jammer. G3 is immers een schonere variant en die wordt gelijkgetrokken met de minder schone. Daarnaast is lpg schoner dan benzine of diesel, dus het zou in sommige gevallen een tussenoplossing kunnen zijn tot we volledige elektrificatie hebben bereikt. Het is belangrijk te weten dat het om een heel klein percentage gaat: in 2023 bestond 0,6 procent van de totale nieuwverkoop nog maar uit lpg-auto’s. Momenteel rijden er nog 96.683 lpg-auto’s rond, 1 procent van 9.433.734. Dus 1 op de 100 auto’s. Onze verwachting was al dat de lpg-markt verder krimpt. En daar draagt deze maatregel natuurlijk verder aan bij.”
PRIVATE LEASE Dacia
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Sandero 1.0 SCe Laureate, airco, cruise, pdc, Bluetooth, electr. Ramen
- 2017
- 107.876 km

Dacia Duster 1.6 Hybrid 140pk Extreme | Auto. parkeerrem | Blind spot warning | Navigatie | 360 graden camera |
- 2025
- 35 km

Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 Ambiance ✅42.000 KM!! ✅TREKHAAK
- 2015
- 42.245 km