Topversie Jaguar F-Type krijgt (bijna) 600 pk
Jaguar F-Type R-S teistert de Ring
Overigens komt de F-Type R-S niet zomaar uit de lucht vallen; we wisten al langer dat Jaguar ermee bezig was, maar tot nu toe moesten we het doen met prototypes die nog niet voorzien waren van de uiterlijke kenmerken van de topversie. Dat was overigens een Convertible.
De F-Type R-S (of SVR - onderdeel van SVO - zoals de topversie ook wel wordt genoemd) onderscheidt zich van zijn minder heftige broeders door onder andere een front met grotere koelopeningen, met aan de onderkant een splitter. Aan de achterkant zien we een vaste spoiler in plaats van het 'uitklapbare' exemplaar dat normaal op de F-Type wordt gemonteerd en is de diffuser ook anders van vorm.
We verwachten dat Jaguar de 5.0 V8 met supercharger oppookt tot ruim boven de 550 pk. Het zou ons niet verbazen als het richting 600 gaat of op dit mooie ronde getal uitkomt. Om die extra power om te zetten in extra aansprekende rijeigenschappen, zal Jaguar het onderstel nog een tandje stugger afstemmen en ligt de auto iets lager bij de grond. Extra remkracht komt in de vorm van carbon-keramische remmen.
Het ligt voor de hand dat Jaguar kiest voor vierwielaandrijving voor de F-Type R-S, die in 2016 ook als Convertible komt. Aan de andere kant: de 'gewone' R met 550 pk is er ook 'gewoon' met achterwielaandrijving, dus wie weet ...