Topblok levert voortaan 290 pk
Nieuwe motoren voor Evoque en Discovery Sport
In navolging van Fiat gaat ook Land Rover vanaf modeljaar 2018 aan de haal met de door de Italianen tot MultiAir gebombardeerde motoren met elektrohydraulische klepbediening. De van oorsprong Britse fabrikant voorziet om te beginnen de Discovery Sport en de Range Rover Evoque van deze schonere, maar ook krachtiger viercilinders, die dankzij de variabele klepbediening bovendien een stuk zuiniger moeten zijn. Daarnaast levert het merk met de Si4 290 de krachtigste motor ooit in beide modellen.
De Evoque en de Disco Sport zijn leverbaar met twee nieuwe benzine- en drie dieselmotoren (zie tabellen hieronder), waarvan de Sd4 240 de nieuweling is. Logischerwijs leveren die in de Evoque andere prestaties dan in de Discovery, al zijn die verschillen marginaal.
De Evoque Coupé met het Si4 240-blok heeft volgens de fabriek elke 100 kilometer gemiddeld 7,3 liter benzine nodig, terwijl de gloednieuwe Si4 290-motor dezelfde auto in slechts 6,3 seconden naar 100 km/h stuwt en vervolgens door blijft duwen tot een top van 231 km/h.
Wie liever voordelig dieselt, kiest voor de good old voorwielaangedreven Evoque Td4 150, die voortaan nog maar 109 gram CO2 per kilometer uitstoot en een gemiddeld gebruik neerzet van 4,2 liter per kilometer.
De Discovery Sport is eveneens leverbaar met de 240 en de 290 pk sterke benzinemotoren. In het geval van de Si4 240 betekent dat een gemiddeld verbruik van 8,0 liter per 100 kilometer, de Si4 290 zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts 6,7 seconden. De topdiesel in de Discovery Sport is de gloednieuwe Sd4 240, die mede dankzij het koppel van 500 Nm in een luttele 7,5 seconden naar de 100 km/h dendert. Toch claimt de fabriek een gemiddeld verbruik van slechts 6,4 liter per 100 kilometer bij een CO2-uitstoot van 169 g/km.
Voor de gelegenheid zijn beide auto's te bestellen in een aantal nieuwe kleuren voor in- en exterieur en zijn alle zitplaatsen voorzien van gewijzigde kussens en een aantal verstelmogelijkheden.
Motor | Cil.inhoud | Vermogen kW (pk) | Koppel Nm | CO2 g/km* |
---|---|---|---|---|
Si4 240 | 2,0 liter | 176 (240) | 340 | 165 |
Si4 290 | 2,0 liter | 213 (290) | 400 | 173 |
Td4 150 | 2,0 liter | 110 (150) | 380 | 129/134 |
Sd4 180 | 2,0 liter | 132 (180) | 430 | 129/134 |
Sd4 240 | 2,0 liter | 176 (240) | 500 | 153 |
* cijfers voor Coupé / vijfdeursversie (waar van toepassing), alle versies met 4WD met automatische transmissie
Motor | Cil.inhoud | Vermogen kW (pk) | Koppel Nm | CO2 g/km* |
---|---|---|---|---|
Si4 240 | 2,0 liter | 176 (240) | 340 | 181/182 |
Si4 290 | 2,0 liter | 213 (290) | 400 | 186/190 |
Td4 150 | 2,0 liter | 110 (150) | 380 | 139 |
Sd4 180 | 2,0 liter | 132 (180) | 430 | 139 |
Sd4 240 | 2,0 liter | 176 (240) | 500 | 169 |
* cijfers voor vijfpersoons- / 5+2-persoonsversies, met 4WD en automatische transmissie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling

Dit zijn aandachtspunten voor een goede caravanstalling

Een vakantiecheck: grote onzin, of wel zo prettig?

Let hierop bij het inleveren van je camper in een stalling
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.