en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Volgens openbaar aanklager Eric Schneiderman werd al sinds 1999 gesjoemeld met uitstoottesten van dieselmotoren om die schoner te laten lijken dan ze zijn. Nadat het schandaal in september vorig jaar aan het licht kwam, probeerden topbestuurders, onder wie Winterkorn, de zaak op allerlei manieren nog te verdoezelen. Volgens de aanklacht waren tientallen werknemers van Volkswagen betrokken bij de fraude.
Schneiderman spreekt van een ,,diepgewortelde zakelijke arrogantie bij Volkswagen, gecombineerd met een bewuste minachting voor de wet, de bescherming van de publieke gezondheid en het milieu''. Het bedrijf heeft de milieuwetten overtreden, aldus de aanklacht.
De staat New York eist nu honderden miljoenen aan schadevergoeding van Volkswagen. Ook de staten Maryland en Massachusetts hebben rechtszaken aangespannen tegen het autoconcern. De Duitse justitie is vorige maand een onderzoek begonnen naar Winterkorn.
Wereldwijd zijn ruim 11 miljoen auto's van Volkswagen uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft inmiddels al ruim 16 miljard euro vrijgemaakt voor boetes, rechtszaken en kosten voor het terugroepen van auto's. Onlangs werd een schikking van meer dan 15 miljard dollar getroffen in de Verenigde Staten om gedupeerde klanten te compenseren.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.