Top en flop 2015: Stéphan Vemeulen
'Turboloos trappen is binnenkort voorbij'
Top 1: Skoda Superb
De Superb is misschien wel te mooi voor een Skoda. Dat ging door me heen toen ik 'm voor het eerst in het echt zag staan op de AutoRAI. De Volkswagen Passat bevond zich in dezelfde hal, niet ver van de Skoda vandaan. In de zomer hadden we ze dan eindelijk naast elkaar voor een vergelijkende test, en dan kun je op detailniveau gaan vergelijken. Daarbij bleek wel dat vanbinnen de Passat net wat mooiere materialen heeft maar om de grote Tsjech daar nu voor te laten staan… Nee, die Superb is gewoon een topper, met ongekend veel ruimte, fijne motoren en een goed uiterlijk. De beste allrounder in het D-segment wat mij betreft.
Top 2: Mazda CX-3
Zelfs als je niets met cross-overs hebt, word je enthousiast van de Mazda CX-3. Doet het uiterlijk niets met je, dan raak je wel opgewonden van de rij-eigenschappen. Hij rijdt zoals elke Mazda, dus direct, sportief, zonder dat hij daarbij hard aanvoelt. De vering is stevig, de demping relatief zacht. De 2.0 120 pk benzinemotor is gretig, qua uitrusting zit de auto er warmpjes bij, het enige minpunt is de beperkte ruimte achterin.
Top 3: Porsche Cayman GT4
Porsche heeft eindelijk laten zien waartoe de Cayman allemaal in staat is. De middenmotorsportwagen stond in maart voor me klaar in Portugal en dat was een speciaal moment. Elke keer dat ik een volbloed als deze rij, met een atmosferisch blok dat het uitkrijst van genot wanneer de zweep erover gaat, probeer ik daar extra van te genieten. Zeker als dat ook nog eens in combinatie met een handbak is. Dat wordt steeds minder vanzelfsprekend. In de net vernieuwde 911 zitten al turbomotoren, als de Cayman wordt omgedoopt in 718 ben ik bang dat turboloos trappen ook in deze Porsche voorbij is.
Flop 1: Fileleed op de A4
Nog geen vier jaar geleden kon ik mijn geluk niet op. Na tien jaar dagelijks fileleed op het stuk A4 tussen Leiden en het Ringvaart-aquaduct strekte zich eindelijk een breed stuk asfalt voor me uit. In beide richtingen. Dat het nu al zo zou vaststaan, had ik nooit verwacht. De laatste maanden ging het verkeer er traag als dikke stroop, en ik zie de komende jaren geen verbetering.
Flop 2: Dieselgate
Het is een van de grootste autoschandalen ooit. Bij de eerste berichten eind september had ik niet verwacht dat het zo groot zou worden, maar telkens kwamen er weer nieuwe feiten en cijfers boven tafel. Dieselgate, het woord sjoemelsoftware dat het schopte tot woord van het jaar. Een paar weken geleden was dan eindelijk de grote persconferentie van Volkswagen waarin alle maatregelen werden afgekondigd, en waarin duidelijk werd dat heel 2016 voor VW in het teken staat van de afhandeling van Dieselgate, maar alles wisten we eigenlijk al. Wat bij mij nog het meest is blijven hangen, is de mededeling dat de bedrijfs-Airbus voortaan niet meer gebruikt zal worden voor bezoeken van de directie aan internationale autobeurzen en andere evenementen.
Flop 3: Afblazen auto-events
Ik werd erg blij van de AutoRAI. Eindelijk was er weer een ouderwets autofeest in het hallencomplex, veel blije gezichten op onze stand, en al dat nieuwe blik op een plek bij elkaar, het voelde gewoon goed aan. Maar toen kwam het bericht dat er in 2017 geen AutoRAI zal plaatsvinden. En even later moesten ook wij helaas melden dat AutoWeek Live 2016 niet doorgaat. Voor beide events was te weinig animo bij de auto-importeurs.