Top en flop 2014: Peugeot 208 en BMW X4
Top 1: Peugeot 208 30th Anniversary
Als fervent Peugeot 205-liefhebber - en dan vooral de GTI natuurlijk - had ik hoge verwachtingen van de 208 GTI. Voorafgaand aan de komst van de auto wist Peugeot me met een aantal leuke reclamefilmpjes al aardig warm te krijgen voor zijn nieuwe hot hatch. Het aantal knipogen naar de 205 GTI was niet op één hand te tellen, dus dat beloofde wat. De 208 GTI was al een prima poging om terug te grijpen op de dagen van weleer, maar deze 30th Anniversary doet pas echt een flinke duit in het zakje. Wat een geweldig apparaat. Zet maar op mijn oprit, in de zwart-rode uitvoering graag.
Top 2: Jaguar XFR-S Sportbrake
Kijk, hier word ik vrolijk van, hoewel ik van een Jaguar überhaupt niet snel verdrietig word. Dat downsizen her en der is leuk en aardig, maar doe mij maar gewoon een ronkende V8. Als die dan ook nog in een schitterende stationwagon zit, is het plaatje compleet. Het prachtige gebrul dat deze supercharged 5,0-liter produceert, klinkt in de F-Type als muziek in mijn oren. In deze XFR-S Sportbrake is het geluid iets minder extreem, maar nog steeds prachtig. Een paar maanden geleden had ik het voorrecht om met Roland een stuk mee te rijden in een felblauw exemplaar, met een grijns van oor tot oor tot gevolg.
Top 3: Aston Martin Lagonda
Om even in de Engelse sferen te blijven; deze vierdeurs Aston. Al jaren luidt mijn antwoord op de vraag wat de mooiste hedendaagse auto is; de Aston Martin DB9. Nu is het Engelse merk jarenlang toch wat behoudend geweest qua designtaal - niet vervelend overigens - tot deze Lagonda verscheen. Het was even slikken, want ik wist niet goed of ik het wel wat vond. Dat de originele Lagonda in het achterhoofd van de ontwerper heeft gezeten, is duidelijk, en dat vond ik geen mooie auto. Toch groeide het ontwerp van de nieuwe Lagonda langzaam naar me toe, en nu ben ik eruit. Dit is in mijn ogen één van de prachtigste auto's waarmee we dit jaar kennis mochten maken.
Flop 1: BMW X4
BMW is druk bezig om allerlei niches te vullen. Als er ergens nog een nieuw 'gat in de markt' wordt gevonden, volgt het merk met een model om daarop in te spelen. Zo verscheen ook deze X4 ten tonele. Laat ik er maar niet al te veel woorden aan vuil maken. Ik vind het een lelijke, nutteloze auto en op alle fronten is-ie het nét niet. Maar hij zal wel weer goed verkopen. Niet dat ik er het geld voor heb, maar anders had ik hem toch wel laten staan.
Flop 2: Mini vijfdeurs
John Cooper draait zich om in zijn graf. Schaamteloos wordt het merk Mini volledig uitgebuit met diverse 'afgeleiden' van de Mini. Wat begin deze eeuw begon met een leuk retrowagentje is uitgegroeid tot een compleet modellengamma, gevuld met auto's die niks meer met de oude Mini van doen hebben. Met deze vijfdeurs Mini als absoluut toppunt. Dit ziet er toch niet uit? Stop er maar weer gauw mee, BMW, als jullie naast het geld ook nog enige waarde hechten aan het historisch erfgoed van Mini. Trek de stekker eruit, zoals jullie deden met de Coupé en de Roadster.
Flop 3: Duitser rijdt 15 zwijnen dood
Eind augustus maakte ik iets mee wat ik niemand kan aanraden; ik reed een volwassen wild zwijn aan. Met de brommer nota bene. Een flinke valpartij, een hoop schaafwonden en aardig wat schade aan mijn brommer waren het gevolg. Het had slechter kunnen aflopen, het zwijn en ik zijn er allebei levend van afgekomen. Helaas gold dat niet voor de vijftien zwijnen die in Duitsland werden aangereden door een automobilist. De bestuurder van de Audi overleefde het, maar raakte wel zwaargewond. Hopelijk gaat het weer de goede kant op met hem. Met dat nieuwsbericht werd ik even aan mijn eigen aanrijding herinnerd. Jaarlijks vinden er in Nederland zo'n 6.000 aanrijdingen met grofwild plaats. Een serieus gevaar, dat ik dit jaar helaas aan den lijve heb ondervonden.