TomTom ziet inkomsten teruglopen door malaise auto-industrie
Minder opdrachten
TomTom ziet zijn inkomsten teruglopen door de malaise in de auto-industrie. Het Nederlandse bedrijf krijgt daardoor minder opdrachten van autofabrikanten.
De consumententak van TomTom krimpt al jaren, omdat veel mensen geen los navigatieapparaat meer gebruiken. TomTom verdient zijn geld nu vooral door zijn kaartentechniek te verkopen aan autoproducenten die de kaarten in de infotainmentsystemen van voertuigen inbouwen.
Maar autofabrikanten kampen met een zwakke vraag naar elektrische auto's en de kwakkelende wereldeconomie. Daarbij hebben grote Europese autoconcerns last van concurrentie uit China.
Bij TomTom daalde de automotive-omzet vorig jaar met 4 procent, terwijl de consumentenomzet 10 procent verder afnam. Andere inkomsten, bijvoorbeeld uit samenwerkingen met Microsoft en Huawei, namen wel toe maar niet voldoende om een algehele verkoopdaling te voorkomen.
De totale omzet bedroeg ruim 574 miljoen euro, 2 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep kwam TomTom dik 17 miljoen euro tekort, tegen een nettoverlies van 21 miljoen euro een jaar eerder. TomTom verwacht in 2025 een verdere omzetdaling.
"We blijven voorzichtig wat betreft ontwikkelingen op korte termijn", laat financieel directeur Taco Titulaer weten. Voor iets verder in de toekomst is hij naar eigen zeggen nog wel optimistisch. Onder meer de ontwikkeling van zelfrijdende auto's moet voor TomTom extra werk en daarmee ook extra inkomsten opleveren.