Toekomstbestendig: DeLorean DMC-12 nu helemaal elektrisch
Bescheiden
De DeLorean DMC-12 was geen prachtig leven gegund. Hoewel de auto zich onsterfelijk maakte in de Back to the Future-filmreeks werd de droom van DeLorean nooit werkelijkheid. Het Engelse Electrogenic biedt zich nu aan om de DeLorean DMC-12 in zekere zin klaar te stomen voor de toekomst. Het bouwt de DMC-12 namelijk maar wat graag om tot een elektrische auto.
Het originele DeLorean Motor Company ging al heel lang geleden op de fles. Momenteel is er een officieel DeLorean Reimagined-bedrijf dat zich maar wat graag als de voortzetting van het originele Delorean Motor Company profileert, maar dat officieel niet is. Daarnaast bestaat er een bedrijf dat DeLorean Next Generation Motors heet. Dat is uit de grond gestampt door de dochter van DeLorean-oprichter John DeLorean zelf. De elektrische DeLorean DMC-12 die we je vandaag voorschotelen, heeft niets met die bedrijven te maken, maar is een creatie van het Engelse Electrogenic.

Nog altijd helemaal eighties.
Electrogenic ontwikkelde eerder al een elektrische ombouwkit voor de Citroën DS en de oer-Mini en biedt dergelijke hardware ook aan voor de Land Rover Defender en de Jaguar E-type. Vanaf nu dus ook voor de DeLorean DMC-12. Electrogenics spreekt opnieuw van een 'plug-and-play-conversie' die in een relatieve handomdraai ook weer ongedaan moet kunnen worden gemaakt. De technische domper die er mede voor zorgde dat de DMC-12 geen naam kon maken onder supercarliefhebbers – de 132 pk sterke 2.9-V6 van Peugeot-Renault-Volvo – moet uiteraard het veld ruimen.
Achter de voorstoelen ligt in dit geval een 218 pk en 310 Nm sterke elektromotor én een deel van het accupakket. Ook onder de voorklep vind je segmenten van het accupakket. De batterijen zijn samen goed voor een capaciteit van 43 kWh en moeten de DeLorean DMC-12 een bereik van 'meer dan 240 kilometer' opleveren. Het wagengewicht van de elektrische DMC-12 ligt een bescheiden 40 kilo boven dat van het origineel. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h legt het gevleugelde 80's-icoon in minder dan vijf tellen af. Met de Frans-Zweedse V6 had de auto daar meer dan tien seconden voor nodig.
Het Engelse bedrijf achter de conversie zegt in geen enkel geval een mes, zaag of slijptol in de DeLorean te zetten. Electrogenics geeft de DMC-12 een launch control-modus, een aangepast instrumentarium én zelfs V2L-hardware waarmee je andere elektrische apparaten kunt opladen. De Engelsen brengen onder meer Apple CarPlay en uitgebreide klimaatregeling naar de DMC-12. Geslaagd?