Toch geen apk-plicht voor caravans

Vorig jaar waren de meeste afgevaardigden nog voor, maar Nederland en andere EU-lidstaten lagen dwars. De voordelen voor verkeersveiligheid en milieu wegen niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven, stelde minister Melanie Schultz herhaaldelijk. Door het verzet was er een compromis nodig. De Europese Commissie mag over vijf jaar met nieuwe voorstellen komen, als de nu besloten regels niet blijken te werken.
"Een verplichte APK-keuring voor motoren en caravans zou mensen alleen maar op kosten jagen, en geen wezenlijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Het is goed dat het systeem dat we hebben nu gewoon in stand blijft en dat er geen extra regels bijkomen die het allemaal ingewikkelder maken", aldus Schultz.
Het CDA is blij dat Nederland geen apk-plicht hoeft in te voeren voor motoren, aanhangers en caravans. "Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze apk blijft gelukkig nagenoeg ongewijzigd'', aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann in een verklaring.
Een verplichte periodieke keuring verhoogt de verkeersveiligheid voor caravans en motoren niet, stellen het CDA en andere tegenstanders. Zij verwijzen daarbij naar internationale onderzoeken. Daarnaast moeten motoren en caravans nu al voldoen aan allerlei veiligheidseisen voor banden, verlichting en remmen.
"Laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen", vindt ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen. Hij vindt het voor de verkeersveiligheid veel belangrijker dat landen de infrastructuur verbeteren, zoals motorvriendelijke vangrails.
Lees ook

Citroën Ami 8 (1975) - In het Wild

Lamborghini Revuelto: extreme Aventador-opvolger met 1.015 pk

Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht maar zo lekker is -ie'

'Porsche laat F1-droom voorlopig varen'

Kia komt naar Nederland! - Uit de Oude Doos

Let hierop bij een gebruikte Renault Clio
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.