Test: Een elektrische auto met een caravan

Sterker met stekker?

Audi E-tron EV trekgewicht caravan aanhanger
AutoWeek 14 2020
AutoWeek 14 2020

Je leest het in AutoWeek 14 2020

Nederland is niet alleen een caravanland, het is óók een stekkerland. Dankzij de gunstige belastingwetgeving voor zakelijke rijders, zijn er nogal wat auto’s met stekker in gebruik. Maar hoe zit het met de combinatie van caravan én elektrisch rijden?

De meeste EV’s mogen niets trekken, een enkele een beetje en sommige een flinke kar. Of een EV een aanhanger mag of kan trekken, hangt van verschillende factoren af. Bij een aantal auto’s kan er simpelweg geen trekhaak worden gemonteerd, omdat het accupakket in de weg zit. Ook zijn er auto’s waarbij het niet mag, omdat de koelcapaciteit voor accu en motor zou kunnen tekortschieten wanneer ze op een zomerdag met een flinke aanhanger bergop te zwaar worden belast. Hoewel het ontwikkelen van elektrische caravantrekkers bij de meeste fabrikanten nog niet de hoogste prioriteit heeft, neemt het aantal elektrische auto’s dat een kar mag trekken evengoed wel toe.

Onze Duitse collega’s van zusterblad AutoBild zijn met een Audi E-Tron plus 1.500 kg caravan van München naar het Gardameer in Italië gereden, een tocht dwars door de Alpen. De actieradius op een volle accu schommelde afhankelijk van het routeverloop (berg op, berg af) tussen een schamele 104 km en een nog altijd vrij bescheiden 212 km. Zonder aanhanger noteren we voor de E-tron in Nederland een reikwijdte die rond de 330 km ligt en de officiële fabrieksopgave (volgens WLTP) bedraagt maar liefst 436 km.

Bedenk dat je met een caravan aan de haak wel twee aangrenzende parkeervakken nodig hebt, en die moeten maar net beschikbaar zijn bij de laadpaal; anders wordt het eerst afkoppelen en dan pas laden.

EV's en hun trekgewicht:

Audi E-tron: 1.800 kg
Ford Mustang Mach-E: 750 kg
Jaguar I-Pace: 750 kg
Mercedes-Benz EQC: 1.800 kg
Polestar 2: 1.500 kg
Tesla Model 3: 1.000 kg (mits montage trekhaak af fabriek)
Tesla Model Y: 1.588 kg
Tesla Model X: 2.268 kg
Volvo XC40 P8 Recharge: 1.500 kg
* bron: autoweek.nl/carbase/

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (163)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.