Tesla-rivaal Rivian schrapt opnieuw honderden banen

EV-worsteling

Rivian R1S

Het Amerikaanse Rivian schrapt opnieuw honderden banen. Het merk, dat onder meer Tesla het leven zuur hoopt te kunnen maken, worstelt met een stagnerende vraag en economische turbulentie.

Opnieuw snijdt er ambitieuze grote speler op de markt voor elektrische auto's in zijn personeelsbestand. Onlangs maakte Polestar al bekend afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel en nu zet Rivian een streep door maar liefst tien procent van zijn personeelsbestand.

Hoeveel medewerkers het precies betreft, is niet direct duidelijk. Volgens cijfers van een jaar geleden telde het Amerikaanse bedrijf nog 14.000 werknemers. Vorig jaar en in 2022 werden echter ook al flinke banenreducties aangekondigd om kosten te besparen.

Rivian denkt dit jaar ongeveer 57.000 voertuigen te kunnen bouwen. Dat is min of meer in lijn met de productie in 2023, heeft het bedrijf laten weten. Deze voorspelling blijft echter ver achter bij de gemiddelde schatting van analisten. Zij hadden voor 2024 op meer dan 80.000 wagens gerekend.

"Wij geloven rotsvast in de volledige elektrificatie van de auto-industrie, maar erkennen op de korte termijn de uitdagende macro-economische omstandigheden", stelt Rivian-topman RJ Scaringe in een verklaring.

Financieel kreeg zijn bedrijf het plaatje afgelopen kwartaal ook niet rond. Rivian verloor meer dan 40.000 dollar op elk voertuig dat het in de laatste drie maanden van het jaar leverde, meer dan het verlies van iets meer dan 30.000 dollar per voertuig in het derde kwartaal. Daarmee heeft Rivian zijn verliezen overigens wel flink teruggebracht ten opzichte van een jaar geleden. Destijds kampte Rivian nog met problemen in zijn toeleveringsketen.

Rivian verkoopt momenteel de R1T en R1S en trekt spoedig het doek van een kleiner model: de R2.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.