Terugkijken naar de Fisker Karma: spectaculaire EV met range extender
179 keer verkocht in Nederland
Omdat het nogal onrustig is rond Fisker en we recent nog de Fisker Ocean reden gaan we even terug naar 2011. Naar de Karma! Wat een spectaculaire auto was dat. Nergens in Europa verkocht de Karma zo goed als in Nederland.
De Karma was tot de Ocean in productie ging bij Magna Steyr de enige Fisker die het tot serieproductie schopte. Alleen bleef de teller na een heleboel ellende (rechtszaken, problemen met fikkende accu’s, orkaan Sandy die een verse bootlading in zee schoof) steken op welgeteld 2.450 exemplaren. Daarvan bereikten er 179 Nederland. Geloof het of niet, maar daarmee was ons land de grootste importeur van Europa. Zoals wel vaker het geval is wanneer verkoopaantallen een grillig verloop vertonen, was een fiscale maatregel de oorzaak. Ga maar na: een bijtelling van veertien procent, geen motorrijtuigenbelasting (prettig bij 2,4 ton) en een vrijstelling van de bpm. Tel uit je winst. Wat kreeg je voor al dat voordeel, overigens na overmaking van een ruime ton aan de enige Fisker-dealer van het land? Nou, een ronduit spectaculaire automobiel. Ontwerper Henrik Fisker, die eerder prachtig werk leverde voor onder anderen Aston Martin (DB9, V8 Vantage) en BMW (studiemodel E1, Z8 Roadster), had zich duidelijk voorgenomen om de spannendste vierdeurs limousine ooit op wielen te zetten. Alles was gaaf, van de Z8-achtige neus via de ellenlange motorkap en de gedrongen cabine tot en met de gespierde kont.
Wielbasis van 3,16 meter!
De vorstelijke lengte en de schier onmetelijke wielbasis (3,16 meter!) bleken noodzakelijk vanwege alle techniek die in de auto een plek moest vinden: een centraal geplaatst 20,1-kWh accupakket, twee 121 kW sterke elektromotoren die de achterwielen aandreven en voorin een 260 pk sterke 2.0 viercilinder met turbo van GM in de rol van range-extender. Al dit moois lag tussen de voor- en achteras, voor een laag zwaartepunt, en dat leverde de Karma een rotsvaste wegligging en een strak stuurgedrag op. Als consequentie van de korte kont, helaas ook een idioot kleine bagageruimte: een vakje van 200 liter. Gek was verder dat de auto, ondanks zijn immense koppel van 1.300 Nm, niet even snel aanvoelde als we op basis van die waarde verwachtten. Geeft niet, want het rijplezier was er niet bepaald minder om. Kijk deze video die we in 2012 maakten nog maar eens terug. Een hele geruststelling, oordeelden we opgewekt: rijden met een EV hoeft dus helemaal niet zo saai te zijn! Dat gaf hoop voor de toekomst. Het brengen van die boodschap was de voornaamste rol die de Fisker Karma mocht spelen.
Signalement
Merk | Fisker |
---|---|
Model | Karma EcoSport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 116.025 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 300 kW / 408 pk |
Maximaal koppel | 1.300 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 22 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.998 mm / 1.986 mm / 1.330 mm |
Wielbasis | 3.160 mm |
Massa leeg | 2.405 kg |
Laadvermogen | 362 kg |
Banden voor | 255/35R22Prijzen |
Banden achter | 285/35R22Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 51 g/km |