We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Interesse in een legendarisch Italiaans automerk? Dan wacht u binnenkort een buitenkans, want de boedel van De Tomaso gaat onder de hamer.
De Tomaso kende zijn glorietijd in de jaren '70, toen de door de Nederlander Tom Tjaarda ontworpen Pantera op de markt kwam. Het succes van de Pantera was van korte duur: in 1973 trok Ford de steun aan het Italiaanse merk in vanwege de oliecrisis.
Eind jaren negentig kende het merk een korte opleving met een nieuwe Mangusta, die voorzien was van een 4,6-liter V8 uit de rekken van Ford. De Amerikaanse sportwagenimporteur Qvale was intensief betrokken bij het project en nam later de productielijnen zelfs in hun geheel over. De naam van de auto veranderde toen in Qvale Mangusta.
In 2003 nam MG Rover de Italiaanse Qvale-fabriek over om de XPower sportwagen te bouwen. Lang kon MG Rover niet van het pas verworven eigendom genieten: als snel volgden de financiële problemen van de Engelse fabrikant en dus ook het einde van de productie van de dure XPower.
Sinds 2004 is het stil rondom De Tomaso. Amerikaanse en Chinese partijen zijn naar verluidt momenteel bezig een bod voor te bereiden op de productiefaciliteiten en de merknaam. Wie weet dat er binnenkort dus weer een nieuwe Pantera of Mangusta op de markt verschijnt.