Terugblik op 2014: Toyota

Toyota FT-1 Concept Graphite
Toyota C-HR ConceptToyota AygoToyota YarisToyota Verso-S faceliftToyota Prius WagonToyota Prius Plug-in NürburgringToyota Land Cruiser 70Toyota Camry 2015Toyota Camry faceliftToyota Camry DragsterToyota EsquireToyota Prius CToyota AvensisToyota Mirai
In 'Terugblik op 2014' nemen we de tien populairste merken van Nederland (afgaande op de verkoopcijfers) nog eens nader onder de loep om te kijken wat de hoogte- en eventuele dieptepunten waren. We zijn aangekomen bij de nummer 7 uit de lijst: Toyota.

Toyota lijkt in de verkoopstatistieken dit jaar twee plekjes lager te eindigen dan in 2013. Toen nam het Japanse merk de vijfde positie in, dit jaar lijkt het op de zevende plek af te stomen, afgaande op de cijfers tot en met november. Maar wie denkt dat ze bij Toyota stil hebben gezeten, heeft het mis.

2014 was nog geen twee weken oud toen we wakkergeschud werden met de FT-1, een fantastisch studiemodel dat vooruit lijkt te blikken op een nieuwe Supra. In Detroit stond de rode Japanner de show te stelen. We houden nog altijd onze vingers gekruist voor de komst van een productiemodel. Op het conceptvlak zagen we een vreemde bestelbus en met de C-HR werd vooruitgeblikt op een rivaal voor de Mazda CX-5.

Studiemodellen kijken veelal erg ver de toekomst in, maar ook aan nieuwe of gewijzigde productiemodellen was dit jaar geen gebrek. Medio februari kregen we de eerste teasers van de nieuwe Aygo op ons scherm en niet veel later werd het A-segmentertje - met nieuwe X-vormige snoet - aan de wereld voorgesteld. Ook zijn grotere broer - de Yaris - werd gefacelift. Meer facelifts voor Europa? Jazeker. De Verso-S werd eveneens bijgeschaafd en ook de Prius Wagon kreeg een scherper front aangemeten.

Na regen komt zonneschijn

Uiteraard was er ook minder goed nieuws. Zo zag ook Toyota zich genoodzaakt om dit jaar de stekker uit de Australische productie te trekken wegens te hoge kosten. Voor wat compensatiepret zorgde onder andere een Prius die een origineel Ring-record neerzette en een tijdelijke herintroductie van een stokoude Land Cruiser

Toyota heeft ook behoorlijk wat feestjes mogen organiseren. Zo vierde de RAV4 zijn twintigste verjaardag. Verder kwam in januari het bericht dat het merk inmiddels zes miljoen hybride auto's had geproduceerd, een mijlpaal die later dit jaar nog even werd verzet naar zeven miljoen stuks. In dezelfde maand meldde Toyota ook doodleuk dat het in 2013 liefst 10,1 miljoen voortuigen in elkaar had gezet: daarmee was het de eerste fabrikant die meer dan tien miljoen auto's in een jaar wist te bouwen.

Wat van ver komt...

Op de redactie kijken we graag over de grens om te kijken wat aldaar gebeurt. Japanse merken hebben veelal wat vreemde eenden in het gamma en een gigantisch wereldmerk als Toyota had dit jaar dan ook een groot aandeel in onze berichtenstroom. Het begon dit jaar met een nieuwe Camry voor de Amerikaanse markt, eentje die een behoorlijk sportief jasje mee kreeg.

De Chinese Toyota-tak liet twee derivaten van de Corolla los, de hoekige Probox en Succeed werden vernieuwd en ook de Internationale versie van de Camry kreeg een opfrisbeurt. Meer gekkigheid? Jazeker. Deze Esquire, deze luxueuze Prius. deze Camry-dragracer en deze Prius C hatchback zijn zeker het vermelden waard.

Toekomst

Toyota bewijst klaar te zijn voor de toekomst door de Prius op het gebied van waterstof te presenteren. De Fuel Cell Sedan/Mirai wist zich van studiemodel te ontpoppen tot productiemodel. Laten we nu maar hopen dat er spoedig een fatsoenlijke infrastructuur voor deze brandstof komt. Bovendien hopen we op een nieuwe Avensis, een auto die we nu al meerdere malen hebben gespot. Op naar 2015!

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.