Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tegen-elektromotorische kracht – Cornelis schetst

‘De elektromotor werkt tegelijkertijd als dynamo’

3 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis kit
  • Techniek - E-aandrijving
12 juli 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Nieuws

In basis is de opzet van een elektromotor gelijk aan die van een dynamo. Sterker nog: zelfs wanneer een elektromotor draait om iets aan te drijven, probeert hij zich gelijktijdig ook als dynamo te gedragen en een spanning op te wekken. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo?

De basis van een elektromotor is een magnetisch veld (van permanente magneten of van elektromagneten) met daarin een stroomgeleider. Wanneer door de stroomgeleider een stroom begint te lopen, ontstaat er rond die geleider ook een magnetisch veld. Zodra we het basis magnetisch veld en het magnetisch veld rond de geleider combineren, ontstaat er een kracht die we kennen als Lorentzkracht. In een elektromotor zorgt die Lorentzkracht voor de beweging. In een dynamo werkt het net andersom: wanneer we een geleider door een magnetisch veld bewegen, ontstaat er in die geleider een inductiespanning E. Er wordt dus een elektrische stroom gegenereerd.

Wanneer in een elektromotor de stroomgeleider als gevolg van de Lorentzkracht in de rondte draait, ontstaat er in die stroomgeleider ook een inductiespanning E, die eigenlijk zijn eigen ontstaan tegenwerkt. Die z’n eigen ontstaan tegenwerkende inductiespanning noemen we de tegen-elektromotorische kracht, ook wel bekend als de tegen-EMK. Die tegen-EMK is afhankelijk van de snelheid waarmee de stroomgeleider door het magnetisch veld beweegt (en is bij een elektromotor dus afhankelijk van het toerental). Staat de motor stil, dan is er geen tegen-EMK, de tegen-EMK ontstaat pas wanneer er beweging is. En dat is natuurlijk net als bij een dynamo, die levert ook pas een spanning zodra hij draait.

Het elektrisch vermogen dat aan de elektromotor wordt toegevoerd, is het product van de voedingsspanning en stroom (U maal I). Bij de ideale elektromotor gaat een klein deel van die stroom gaat verloren aan warmte als gevolg van de weerstand in de stroomgeleider (we noemen dit koperverlies). De rest van het vermogen is het praktisch bruikbare mechanisch vermogen en dat is het product van de stroom maal de inductiespanning E. Zolang de inductiespanning E lager is dan de voedingsspanning is de stroom door de motor positief en werkt de motor ook daadwerkelijk als een motor. Wordt de inductiespanning groter dan de voedingsspanning (bijvoorbeeld doordat we de voet van het gaspedaal halen), dan zal de stroom de andere kant uit gaan lopen en werkt de motor nu als een generator.

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
Plymouth GTX - Op de Rollenbank

Plymouth GTX - Op de Rollenbank

54

We zeggen altijd maar zo: bij Op de Rollenbank is plek voor autobezitters van alle soorten...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Asynchrone elektromotor – Cornelis schetst

    Asynchrone elektromotor – Cornelis schetst

    4
    • 6 december 2020
  • DC/AC-omvormer - Cornelis schetst

    DC/AC-omvormer - Cornelis schetst

    5
    • 22 november 2020
  • Laadsnelheid – Cornelis schetst

    Laadsnelheid – Cornelis schetst

    13
    • 11 oktober 2020
  • Driefasenspanning – Cornelis schetst

    Driefasenspanning – Cornelis schetst

    3
    • 6 september 2020
  • Aandrijven of genereren – Cornelis schetst

    Aandrijven of genereren – Cornelis schetst

    10
    • 26 juli 2020
  • Gelijkstroommotor - Cornelis schetst

    Gelijkstroommotor - Cornelis schetst

    3
    • 14 juni 2020
  • Magnetisme - Cornelis Schetst

    Magnetisme - Cornelis Schetst

    6
    • 26 april 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden