AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Techrules zet in op turbine als range-extender

Brandstof naar elektriciteit

Techrules Ren RS

Techrules, het Chinese bedrijf dat we onder andere kennen van de bijzondere hypercar Ren, gaat zich toespitsen op de productie van turbine-generatoren. Die kunnen onder andere worden ingezet als range-extenders voor elektrische auto's.

Alweer twee jaar geleden trok Techrules het doek van de Ren RS, een elektrisch aangedreven hypercar met een door een stevige turbine aangedreven generator als range-extender. Een imposant apparaat, maar blijkbaar niet het ideale businessmodel voor het Chinese bedrijf. Nu gaat het zich namelijk toespitsen op de levering van generatoren die worden aangedreven door kleinere turbines. Die kunnen volgens Techrules behalve in voertuigen ook worden toegepast als generatoren voor afgelegen industrie en bebouwing.

Er komt dit jaar een 45 kW-turbinegenerator die volgens Techrules vooral geschikt is als range-extender voor grotere elektrische voertuigen. Volgend jaar volgt een 15 kW-exemplaar voor kleinere EREV's. De turbines lusten biobrandstoffen als biogas, bio-ethanol en bio-methanol, om de uitstoot van schadelijke stoffen zo laag mogelijk te houden. Behalve elektriciteit kunnen ze ook voor verwarming en koeling zorgen. Dat is uiteraard vooral interessant voor toepassing in mobiele of afgelegen huisvesting.

Techrules noemt nog geen partijen die van de techniek gebruik willen maken, maar richt zich op een productie van 100.000 exemplaren van de 45 kW-turbinegeneratoren. Er zijn volgens het bedrijf al diverse grote bedrijven in China en daarbuiten geïnteresseerd. We zijn benieuwd of we deze techniek op den duur terug zullen zien in personenauto's.

Lezersreacties (6)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Ramshoek
Ramshoek
  • 0
@fred Is maar net de vraag welke efficiënter is, welke compacter is, welke wat voor bio brandstof slikt.
Matsuda
Matsuda
  • 0
De 4-takt ICE met meerdere cilinders is optimaal voor flexibiliteit in vermogenslevering, trillingen en efficiency onder verschillende scenario's, maar bij een range extender heb je dit allemaal niet nodig. Compleet andere design case.
Dan komen er andere technieken in beeld. Rotatiemotoren, turbines, 1 cilindertjes, brandstofcellen en ga zo maar door. Tegenover de ICE kun je zo flinke stappen maken op gebieden zoals efficiency/gewicht/comfort/betrouwbaarheid en toch de hoeveelheid accu's minimaal houden; prima ontwikkeling naast de volledig elektrische BEV. We zien wel waar het strandt
Anoniem
Anoniem
  • 0
Brandstofcellen...juist ja.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Range extension met een turbine? Heb je een beste brandstof tank nodig. Is er al een turbine met een beetje fatsoenlijk rendement tegenwoordig?