Technische update voor Audi Q4 e-Tron

40 wordt 45, 50 wordt 55

Audi Q4 e-Tron
Audi Q4 e-TronAudi Q4 e-TronAudi Q4 e-TronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tron

Eentje in de categorie ‘de dag die je wist dat zou komen’: na de Volkswagens ID4 en ID5 en de Skoda Enyaq profiteert ook de technisch grotendeels identieke Audi Q4 e-Tron van een verbeterde aandrijflijn. Daar blijft het in het geval van de Audi trouwens niet bij.

De nieuwe, krachtiger elektromotor verscheen voor het eerst in de geheel nieuwe en ‘lage’ Volkswagen ID7, maar vond al snel zijn weg naar het topmodel van de Skoda Enyaq. De Volkswagens ID4 en ID5 – twee versies van hetzelfde model – volgden al snel, onlangs gevolgd door de Skoda Enyaq. Overigens is het bij de Skoda opvallend dat de luxe L&K ‘85’ heet en de reguliere Enyaq het bij ‘80’ houdt. Dat cijfer staat als vanouds voor de nettocapaciteit van het accupakket (eigenlijk 77 kWh), maar daaraan lijkt in geen van de gevallen iets te veranderen.

Sneller en zuiniger

De Audi krijgt wel altijd een nieuwe ‘motoraanduiding’. De versie met achterwielaandrijving heet met de vernieuwde aandrijflijn Audi Q4 e-tron 45. Die vervangt de Audi Q4 e-tron 40. Het cijfer staat bij Audi dan ook voor een plek op de vermogensladder en het is juist het vermogen dat een flinke stap vooruit maakt. De enige elektromotor van de achterwielaangedreven versie van de Q4 wordt vervangen door een nieuw exemplaar, dat 286 in plaats van 204 pk levert. De auto sprint daarmee in 6,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur, flink sneller dan de 8,5 tellen die de ‘oude’ 40 daarvoor nodig had. Doordat de nieuwe aandrijflijn ook zuiniger is, komt de Q4 op dezelfde accucapaciteit een stuk verder. In plaats van maximaal 524 kilometer belooft Audi voor de Q4 45 een actieradius van 547 kilometer.

Opvallend: waar Volkswagen een naar 170 kW verhoogd snellaadvermogen belooft, pompt Audi alleen het snellaadvermogen van de vierwielaangedreven quattro-versies op. Dat gaat naar 175 kW, de achterwielaangedreven versies houden het bij een relatief bescheiden 135 kW.

De naam ’45’ is wat verwarrend, want er was al een 45 met vierwielaandrijving. Die blijft, dus is er nu keuze uit een normale Audi Q4 e-tron 45 en een Audi Q4 e-tron 45 quattro. Die laatste lijkt er ook wat vermogen bij te krijgen, want de 0-100-tijd gaat van 6,9 naar 6,6 seconden. Aan de top van het gamma wordt de Q4 e-tron 50 vervangen door de Q4 e-tron 55. Net als bij de GTX-versies van de ID4 en ID5 en de Enyaq RS stijgt het vermogen van 299 naar 340 pk. De 0-100-tijd gaat van 6,2 naar 5,4 seconden. Alle wijzigingen gelden uiteraard voor zowel de reguliere Q4 als de 'schuin aflopende' Q4 Sportback.

Onderstel en besturing

Audi meldt dat ook het onderstel en de besturing van de elektrische Q4 e-tron zijn aangepakt. De auto zou daarmee meer comfort én meer rijplezier bieden, iets wat we in toekomstige tests uiteraard graag zelf ontdekken. Tegelijkertijd wordt er wat gesleuteld aan de veiligheidssystemen en de uitrusting. Zo is het volledig digitale Audi Virtual Cockpit-instrumentarium nu standaard en kan de Q4 zijn bestuurder actief helpen bij het wisselen van rijstrook. Tot slot is er nog goed nieuws voor wie de laatste maanden en jaren op negatieve wijze in aanraking is gekomen met de soms bizarre levertijd van de Q4: de Q4 wordt nu behalve in Zwickau ook in Brussel gebouwd, naast de grotere Q8 e-tron.

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.