Taxatie bij parallelimport auto's aan banden
Zelden was er zo weinig autonieuws op Prinsjesdag. Dat komt doordat er grote plannen zijn, maar Financiën is er nog niet uit wát men precies wil gaan doen. De 'autobrief 2', waarin de autobelastingen tot 2019 bekend worden, is met onbepaalde tijd uitgesteld. Wellicht met dagen, maar mogelijk met weken. In het belastingplan vinden we echter wel ander nieuws terug.
Met ingang van 1 januari aanstaande worden namelijk de regels aangepast voor de waardebepaling en het te betalen bedrag aan bpm voor gebruikte personenauto's, motorfietsen en bestelauto's. Dit op aandringen van de RAI Vereniging, die de Nederlandse auto-importeurs vertegenwoordigt, en Bovag, die vorig jaar aan de bel trok. Die sector ziet de groeiende parallelle import met lede ogen aan omdat zo het merkkanaal omzeild wordt. Je hebt immers geen dealer of importeur meer nodig als je de auto goedkoop uit een ander land kunt halen. Daar komt bij dat men veel fraude vermoedt, waarbij de auto bewust te laag getaxeerd wordt.
Keuzes
Op dit moment heb je bij de import van een gebruikte auto de keuze tussen het gebruik van een forfaitaire tabel, een koerslijst of een taxatierapport om te berekenen hoeveel rest-bpm je moet betalen. Deze regeling wordt met ingang van 1 januari 2015 zodanig aangepast dat alleen voor schadevoertuigen (dus met meer dan gebruiksschade) en voor voertuigen die niet op koerslijsten voorkomen (denk aan exclusieve sportauto's) voor de waardebepaling gebruikgemaakt mag worden van een taxatierapport. Voor alle andere voertuigen moet voor de waardebepaling en het daarmee samenhangende te betalen bpm-bedrag gebruik worden gemaakt van de forfaitaire tabel of een algemeen toegepaste koerslijst. Een taxatierapport is niet langer geldig. "Het gebruik van taxatierapporten en het leveren van tegenbewijs door de Belastingdienst via toezicht en contrataxatie, is in de praktijk arbeidsintensief gebleken", aldus het kabinet. En dus schrapt men de taxatiemogelijk volledig.
Dit is in zoverre saillant dat Europese rechters hebben afgedwongen dat de waardebepaling breder moest dan enkel de tabel of koerslijst; dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen tussen een buitenlandse en een binnenlandse autohandelaar. Ongetwijfeld wordt hiermee opnieuw een nieuw (en langdurig) juridisch traject geopend. "Uit de Europese rechtspraak vloeit voort dat gebruikte voertuigen bij import vanuit een andere lidstaat niet zwaarder belast mogen worden met BPM dan de BPM die nog rust op vergelijkbare voertuigen die al in Nederland zijn geregistreerd (...). Doordat de koerslijst de waarde van gebruikte voertuigen met niet meer dan normale gebruiksschade afdoende benadert, blijven deze maatregelen binnen de door Europese rechtspraak gestelde kaders", zegt financiën evenwel in het belastingplan.
De RAI Vereniging is evenwel tevreden over de maatregel. "Dit werpt een drempel op tegen de oneerlijke concurrentie waarvan nu bij import soms sprake is", aldus woordvoerder Harald Bresser.
Juridische strijd
Taxateur Frank Bolsenbroek is evenwel zeer ontstemt. Hij vecht al jaren met de fiscus over zijn taxaties, waarbij hij vaak bij de rechter zijn gelijk moet halen voor zijn klanten. "Dit kan de overheid eigenlijk niet maken, omdat men zo een erome barièrre opwerpt om auto's te importeren. Zo gaat het al jaren, men zal nu weer bij de rechter het gelijk moeten halen. Maar tot die tijd is de belastingdienst weer even gevrijwaard. Deze maatregel zoals ik hem nu begrijp lijkt mij onhoudbaar. Neem bijvoorbeeld de vraag: wat is een schade-auto? Buitenlandse ex-huurauto's kennen bijvoorbeeld zoveel gebruiksschade dat ze bewijsbaar minder waard zijn dan 'normale' auto's met goed onderhoud en normale gebruikssporen. De fiscus meent nu dat de normale koerslijst dan voldoet. Dat is pertinent niet zo. Maar we zullen moeten afwachten hoe de Hoge Raad over zoiets oordeelt, en dan zijn we inmiddels jaren verder."