AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tatra: oude auto met nieuwe techniek
13
Het Tsjechische Tatra was ooit een roemrucht en innovatief automerk. Sinds 1998 worden geen Tatra's meer gebouwd. De Amerikaanse directeur van het merk loopt nu met plannen rond om de personenautodivisie toch weer wakker te maken.
In 1998 stopte Tatra met het bouwen van auto's. De laatste was de T700 met zijn achterin geplaatste luchtgekoelde V8. Het ex-oostblokmerk was niet meer winstgevend. Voordat het merk achter het IJzeren Gordijn verdween, was het bekend om zijn innovatieve en bizar vormgegeven modellen.
De Amerikaanse directeur Ronald Adams heeft plannen om het merk, dat nu alleen nog vrachtauto's bouwt, nieuw leven in te blazen. Dat melden verschillende Tsjechische bronnen. Binnenkort moeten replica's worden gemaakt van de Tatra 603 en de Tatraplan. Die eerste werd van 1957 tot 1975 gebouwd en de Tatraplan was er van 1947 tot 1952. De carrosserie en het interieur worden precies zo gemaakt als in het verleden, maar de auto's worden voorzien van een onderstel en motoren van een grote autoproducent.
De belangstelling voor Tatra is in de VS aangewakkerd om vorig jaar in Los Angeles een Tatra 603 is tentoongesteld. Omstanders waren verbaasd dat het model al zo oud is. Op het moment wordt onderzocht of Adams' plan haalbaar is. Als alles goed gaat, worden in 2010 in Kopřivnice de eerste replica's gemaakt. De productie bedraagt vervolgens zo'n duizend exemplaren.
Het gaat Tatra als vrachtautomerk op het moment voor de wind. Op het moment worden 295 vrachtauto's gemaakt voor het Tsjechische leger. Daarvoor werd in 2006 een contract getekend. Met die transactie is een bedrag gemoeid van dik honderd miljoen euro.