Nieuw voor Nederland: Subaru Crosstrek vervangt XV
Met e-Boxer-aandrijflijn
De aan de Impreza gelieerde Subaru XV is nu ook voor de Europese markt volledig vernieuwd. Net als buiten Europa krijgt de opvolger van de Subaru XV hier een nieuwe naam: Subaru Crosstrek.
Subaru stelt aan het Europese publiek een nieuw model voor, dat je als fervent bezoeker van AutoWeek.nl misschien allang kent. Alleen heet hij nu anders: de Subaru XV wordt opgevolgd door de nieuwe Subaru Crosstrek. De modelnaam Crosstrek wordt in onder meer de Verenigde Staten en in thuisland Japan al jarenlang toegepast. Nu dus ook bij ons.

Het XV-avontuur begon met deze Subaru Impreza XV.
De Subaru XV begon zijn Europese avontuur aan het begin van dit decennium als avontuurlijk uitgedoste, want met cross-elementen overladen uitvoering van de toen actuele Subaru Impreza: de Impreza XV. In 2011 weekte Subaru uitvoeringsnaam XV los en plakte hem vervolgens als modelnaam op een auto volgens vergelijkbaar recept. De Subaru XV was een op de Impreza gebaseerde vijfdeurs hatchback die relatief hoog op zijn pootjes stond en die net als voorganger Impreza XV was volgehangen met zaken als kunststof wielkastranden en skidplates. In 2017 lanceerde Subaru de tweede en nu uitgaande generatie van de XV. Ook dat model week nauwelijks af van het recept van zijn voorganger. Die tweede Subaru XV kon later ook over geëlektrificeerde e-Boxer-aandrijflijnen beschikken, maar die leverden de auto natuurlijk geen eeuwig leven op. In 2021 ging de XV voor het laatst onder het mes en nu wordt hij opgevolgd door de Crosstrek.

De eerste Subaru XV...
Al in september vorig jaar konden we je de Subaru Crosstrek al laten zien, dus wereldschokkend zal de auto op de foto's mogelijk niet zijn. De Crosstrek blijft het avontuurlijker aangeklede broertje van de Subaru Impreza. Het gros van zijn koetswerk deelt de auto met de hatchbackversie van de vorig jaar vernieuwde Impreza. Voor Subaru is het overigens een behoorlijk belangrijk model; in Europa was de XV met 40 procent van de afzet het populairste model van het merk in de periode januari tot en met augustus.

...en de tweede die spoedig wordt vervangen door de Crosstrek.
De Crosstrek heeft permanente vierwielaandrijving en komt met een hybride 2.0-viercilinder boxermotor naar Nederland. Inderdaad, ook de nieuwe XV krijgt een e-Boxer-aandrijflijn. Uitgebreide technische specificaties volgen nog, net als prijzen. Wél meldt Subaru onder meer trots dat de achterruitenwisser 4,5 centimeter langer is dan die van de XV die hij vervangt én dat de auto er ten opzichte van zijn voorganger een extra sproeier bijkrijgt voor de voorruit. Zo krijg je de drek er natuurlijk wel af. De XV heeft onder meer een 11,6-inch groot infotainmentscherm. Subaru geeft aan vast te houden aan fysieke knoppen, daar die volgens het merk belangrijk zijn om noodzakelijke functies te bedienen zonder het zicht op de weg te verliezen. Ook weten we dat de Crosstrek 22 centimeter bodemspeling heeft en tot 1.270 kilo mag trekken. Subaru's EyeSight gedoopte en standaard aanwezige pakket veiligheidssystemen omvat zeven nieuwe systemen: Front Pre-collision Braking, Autonomous Emergency Steering, Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, EyeSight Assist Monitor