Stichting Brandstofverlies verliest rechtszaak
De voorzieningenrechter stelt in de uitspraak: "De Europese verbruikscyclus is ontwikkeld om het de consument mogelijk te maken het verbruik van auto's onderling met elkaar te vergelijken – op basis van gelijke meetomstandigheden. De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die gecommuniceerd mogen worden, dus handelt de Toyota-importeur juist."
Zodoende acht de rechter de eis van Stichting Brandstofverlies, die stelt dat verbruikscijfers gecommuniceerd moeten worden op basis van praktijkcijfers, ongegrond. De stichting stelde enkele maanden geleden dat consumenten door de importeurs en fabrikanten worden misleid, omdat het praktijkverbruik vrijwel zonder uitzondering hoger uitvalt dan de fabrieksopgave. Zo verliezen ze duizenden euro's, aldus een woordvoerder.
De stichting opende in eerste instantie de aanval specifiek op Louwman & Parqui. Hiervoor waren volgens de woordvoerder twee redenen. "In de eerste plaats is dit het grootste merk ter wereld en heeft het zodoende een voorbeeldfunctie. Bovendien verkoopt de importeur heel veel hybrides, een type auto waarbij juist het verschil tussen de officiële cijfers en het praktijkverbruik erg groot is."
Stichting Brandstofverlies meldt ons zojuist in een reactie: "We zijn uiteraard teleurgesteld, we staan nog steeds achter onze mening over het verschil tussen de fabrieksopgave en het praktijkverbruik. We bestuderen de komende tijd de uitspraak van de voorzieningenrechter en dan beraden we ons vervolgens op eventuele vervolgstappen."
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen