'Steun voor 30 km/h in bebouwde kom, met wegaanpassingen'
Helft van gemeenten ziet het wel zitten
Pakweg de helft van de Nederlandse gemeenten ziet het wel zitten om 30 km/h de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom te maken. Dan moeten echter wel de wegen erop worden aangepast.
Een snelheidsaanpassing omlaag kan op behoorlijk wat steun rekenen, maar het is niet zomaar in te stellen. Anders levert een snelheidsverlaging weinig op voor de verkeersveiligheid. Dat stelt ingenieursadviesbureau Sweco na een onderzoek in samenwerking met vakblad Binnenlands Bestuur. Het onderzoek kwam er na de oproep van de Tweede Kamer vorig najaar om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom waar mogelijk terug te brengen naar 30 km/h. Dat wordt veiliger geacht voor voetganger en fietser.
De online-enquête die de steun van bijna de helft van de gemeenten naar voren brengt, is door 550 mensen ingevuld, die werken bij gemeentes, provincies, waterschappen, politie en ministeries. Uit de enquête komt naar voren dat 80 procent van de gemeenten vindt dat infrastructurele aanpassingen nodig zijn om de snelheidsverlaging goed te kunnen uitvoeren. Ruim de helft is bezorgd dat dat te veel gaat kosten.
Ingenieursbureau Sweco bekeek ook alle 30- en 50-kilometerwegen. Bij een vijfde van alle 50-kilometerwegen binnen de bebouwde kom vinden de onderzoekers het inderdaad raadzaam om de snelheid terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Bij de helft hiervan kan dit zonder grote infrastructurele ingrepen. Kosten: in totaal € 175 miljoen. Voor de andere helft van de aan te passen wegen is grootschalige reconstructie nodig. Sweco becijferde dat de totale kosten daarvoor op € 950 miljoen uitkomen.