
Stelling: 'Elektrische auto mist karakter'
Zoemen of brommen
Nog niet zo lang geleden was de Nissan Leaf een van de weinig elektrische auto's in Nederland, maar inmiddels bestaat zo'n twintig procent van de dit jaar in Nederland geleverde auto's uit elektrische personenauto's. Wordt het er met de snelle elektrificatie van autoland ook leuker op? Hoog tijd om de volgende stelling te poneren: 'De elektrische auto mist karakter.'
Een elektrische auto biedt tal van voordelen. Het opladen van een elektrische auto is zeker anno 2022 goedkoper dan het voltanken van je benzine- of dieselauto, je hebt vrijwel al je vermogen direct beschikbaar en door de afwezigheid van een conventionelere aandrijflijn met een mechanische transmissie profiteer je van lineaire acceleratie zonder terugvalmomenten. Daarnaast scoren EV's gedurende hun levensloop puur als je kijkt naar hun jaren op de weg punten op het gebied van uitstoot. Maar zijn elektrische auto's ondanks hun mogelijke voordelen ook leuker dan auto's met verbrandingsmotoren?

Geplof of gezoem?
Het is een veelgehoord argument van wie elektrische auto's geen warm hart toedraagt: 'elektrische auto's hebben minder karakter dan auto's met verbrandingsmotoren'. Sommigen missen het gevoel van controle over mechaniek, het gevoel dat je met je rechtervoet een ingewikkelde bonk techniek onder de motorkap bespeelt. Waar menig EV-rijder gezoem boven geplof verkiest, zijn er genoeg autoliefhebbers die juist het geluid van oplopende toerentallen en misschien wel het geratel en plofjes uit de uitlaat missen. Daarbij zijn elektrische auto's - net als veel andere nieuwe auto's overigens - vaak in hoge mate afgetopt met touchscreens en moet je soms met een vergrootglas naar druk-, draai- of schuifknoppen zoeken. Een wereld van verschil met wat we tot niet eens zo lang geleden gewend waren.

Al jaren lijken diverse modellen onderhuids zeer sterk op elkaar. Dat geldt voor EV's, maar ook voor modellen met verbrandingsmotoren.
De automobiele eenheidsworst
Auto's met verbrandingsmotoren zijn er in vele soorten en maten. Meer dan eens delen modellen van een of meerdere fabrikanten techniek met elkaar. Zo bestaat het modellengamma van merken van de Volkswagen Group bijvoorbeeld uit talloze auto's die op een versie van het MQB-platform staan en vind je bij Stellantis een uitgebreide reeks modellen die van CMP- of EMP2-techniek gebruikmaken. Een logisch gevolg daarvan is dat diverse modellen gevoelsmatig sterk naar elkaar toe kruipen, zeker als je bedenkt dat de aandrijflijnen waarmee auto's van verschillende merken binnen eenzelfde concern vaak ook nog eens hetzelfde zijn. In hoeveel modellen vind je bijvoorbeeld geen 1.0 TSI of 1.2 PureTech?
Ook in EV-land wordt een hoop gedeeld. Zet maar eens een Volkswagen ID4 naast een Skoda Enyaq of parkeer eens een Opel Corsa-e naast een Peugeot e-208. Natuurlijk is het logisch dat autofabrikanten modulair bouwen, maar of dat het karakter van de auto's in kwestie ook ten goede komt is natuurlijk maar de vraag. Overigens is modulair bouwen niet enkel iets van de laatste pak 'm beet tien jaar, al decennialang vouwen fabrikanten koetsen van verschillende merken over min of meer dezelfde technische basis.
Tijd voor een stemronde waarbij we de volgende stelling poneren:
'De elektrische auto mist karakter'
Kun je je daarin vinden? Waarom wel, of waarom juist niet? En hoe zouden autofabrikanten modellen met dezelfde techniek een sterker eigen karakter kunnen geven? Ligt daar vooral op het gebied van design een taak, of zou er meer onderscheid in de techniek of de afstelling ervan moeten komen? Wellicht een gevoelskwestie, maar toch een interessante! Voor de duidelijkheid: de stelling reflecteert niet per se de mening van de AutoWeek-redactie.
Toelichtingen en argumenten kun je in de reacties kwijt. Enneh, zoals altijd geldt: jouw mening hoeft niet die van een ander te zijn. We zitten als het goed is allemaal op AutoWeek.nl omdat we iets met auto's hebben, wees dus een beetje lief voor elkaar en probeer je niet te veel uit de tent te laten lokken.
Lees ook
BMW i4 vs. Tesla Model 3 - Vergelijkende Test
Autoverzekering elektrische auto gemiddeld duurder dan van benzineauto
Kopen van en rijden met een elektrische auto
Stellantis-voorzitter wil Europese 'kei-cars' naar Japans voorbeeld
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Lezersreacties (384)
Reageren


EV's zijn gewoon te lomp zwaar om te sturen. Ze kunnen wel een lekker stuurgevoel geven, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk snel zijn.
Misschien dat solid state accus de redding gaan worden voor EV's.


Hoe hoger uw gewicht hoe langer de remafstand bij eenzelfde reactiesnelheid..
Sportwagens in de hogere prijsklasse type AMG, Porsche RS, Lotus exige etc halen allen 30 meter en GT2 RS ( 991 ) zelfs 29.3 meter.
Model 3 heeft bij 100 een remafstand van 40 meter!
Remafstanden bij ev's, een item dat (te) weinig aandacht geniet !




0 naar 100 is leuk als je 15 jaar bent, maar op een circuit iemand je achterlichten laten zien die in de bochten niet kan volgen door zijn remafstand en de snelheid bij het uitkomen is veel leuker. Blijkbaar nog nooit op een circuit gereden met competitive wagens ....




Gewicht is dodelijk op een race circuit !
Ooit op Zolder, een kort en technisch circuit, een standaard Lotuse Exige S een Porsche Turbo s en nog een paar andere Ferrari's zien rijden. De Lotus Exgige met pakweg 200 pk minder aan boord liet beiden telkens zijn achterlichten zien. Aan elke bocht remde hij 50 meter later dan bovengenoemde merken en bij het uitkomen zat zijn snelheid veel hoger ..... 1170 kg of 1700 kg is een wereld van verschil.

On topic: een EV betichten van karakter lijkt me overdreven.
Geldt ook voor veel ice's.
Zelf geniet ik bijna grenzeloos van een aantal ice's, vooral tijdens de zomermaanden. Daar zitten cabrio's en Italiaanse diva's tussen.
Bakken karakter dus.
Desondanks doen ze het op afroep en vrijwel probleemloos.
EV als daily, karakter-ice for fun; best of both worlds.


Er zijn genoeg nuances te plaatsen natuurlijk, maar op de vraag mist een elektrische auto karakter, dan is dat wel de conclusie.
Next.



Ik ben het helemaal eens met wat jij zegt hoor. Ik heb misschien de indruk gewekt dat ik niet tevreden ben, maar ik heb natuurlijk niet voor niets voor een Tesla in 2021 gekozen. Dat was echt niet meer vanwege de bijtelling. De reden dat ik voor Tesla koos was rijdynamiek, performance i.c.m. echte kwaliteit op de vlakken die ik belangrijk vind: hifi, infotainment, stoel/stuurverwarming (op afstand). Na een testrit in de Polestar was ik verkocht. Ik ging voor Tesla omdat die simpelweg beter is ... maar ... als we het hebben over "karakter" in de context van het "missen", dan neem ik aan dat er over emotie gesproken wordt. En ik kan niet anders dan concluderen dat de Tesla dat mist t.o.v. (sportieve) ICE's. Als een M3 of 911 optrekt, dan denk ik echt "wooah", terwijl die nauwelijks sneller zijn. De geur van benzine en de grom van een motor is voor mij "karakter". De "wwuuuuuuuuu" van een Tesla in z'n achteruit is ... een beetje jammer. Maar 0% spijt. Top keuze geweest.



Ik hou 'm dus nog maar even?!



De genoemde voordelen zijn al genoemd, het rijdt veel soepeler, comfortabeler, stiller.
Nadelen ervaar ik niet voor waar ik de auto gebruik.
Ik rijd ca 35.000 km per jaar



....EV is superieur dan elk ICE. Het redt ons van ons ondergang....
Whahahaha dank voor het lachen.

De genoemde voordelen zijn al genoemd
Echt waar jôh? Dat verwacht je toch niet? ?






Alle "negatieve" punten die zij opnoemen zijn positieve punten voor mij.
Ik wil motorgebrul, ik wil alles wat zij als nadeel noemen.








.
EV's hebben wat dat betreft juist veel potentieel. Dat is er nog niet helemaal uitgekomen met al die hoge gevallen en Amerikanen, maar ik verwacht (hoop) dat we in de toekomst juist vrij karaktervolle EV's gaan zien. Dan moeten ze wel een manier vinden om de obesitas van die wagens aan te pakken, want gewicht is de grootste vijand van rijplezier.


Zo iets van een vergelijking, zeg maar.


Kom op zeg, alsof de EV alle klimaatproblemen gaat oplossen.
Nee hoor, niet 1!
Ook de EV is een gruwelijk vervuilend produkt, ietsje minder als een ICE.
Maar nog steeds een funest apparaat voor het klimaat...





Verschroeid met onnodig veel kankerverwekkende stoffen bedoel je? Mooie vergelijking naar de iceWhisky en sigaren zijn ook niet echt gezond. Maar ik zou ze zo af en toe niet willen missen.




Verschroeid met onnodig veel kankerverwekkende stoffen bedoel je? Mooie vergelijking naar de ice
Als je vlees verschroeid van de barbecue komt, doe je toch echt iets verkeerd.





En als je in een PHEV vaak/veel puur elektrisch rijdt heeft die accu meer (cycli) te lijden dan eentje in een BEV zou doen ?
Dat is inderdaad een punt wat makkelijk over het hoofd wordt gezien!


.
Niettemin, een benzine auto met handbak, levert mij méér rijplezier op dan een elektrisch aangedrevem auto, ongeacht welk merk het is



Dus: oneens met de stelling.


Als je dat karakter noemt kan ik de vraag begrijpen.
Maar een slap, stil en comfortabel karakter is toch ook een karakter?

Sinds 2014 rijd ik elektrisch en mis niets ?
Het is ook maar net wat je referentie is. Onze kinderen weten niet beter. Hun valt het pas op als een auto geluid maakt en uit z'n uitlaat stinkt.




Overigens, bij lage snelheid zijn er langs de weg staande, stillere ICE dan menig EV.




Nieuwe features die via OTA-updates worden toegevoegd.
En dat natuurlijk naast het feit dat een EV na verloop van tijd gewoon schoner is en beter voor het milieu.








Ik hou echter van auto's, houd van op zijn tijd sportief rijden en mis dan heel veel. Het op- en terugschakelen, het balanceren van de auto op het gas (zeker bij de 4C met middenmotor), het geluid, de klappen in de rug bij overschakelen, het altijd in de juiste powerband rijden. Op bochtige wegen, in tunnels, op het circuit, op de autobahn: ja dan mis je beleving en karakter. Een sportieve auto met verbrandingsmotor blijft volstrekt uniek in de zin van dat het autorijden uitdaagt en moeilijker maakt. Maar bij van a naar b in Nederland, is karakter helemaal niet zo belangrijk. Ik rij zo lang mogelijk met een verbrandingsmotor, omdat ik juist veel autobahn, buitenland, bochtige wegen en tunnels rij.




Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont. Ik woon op de grens, dus dan rijd je al snel veel op de Autobahn (ook voor zakelijk verkeer waarbij ik er vaak gebruik van maak) en je hebt hier nog heel veel meer de ruimte. Kan mij voorstellen dat het in de Randstad anders is.

Een ev mist karakter?, ik vind het wel.





Elektrisch rijden heeft zeker zijn voordelen, maar (zeker voorlopig) toch ook nog wel wat nadelen. En zelfs al was het helemaal beter: beter is niet altijd leuker. Dat is natuurlijk ook persoons- én generatiegebonden. Ik ga de echt goeie verbrandingsmotoren toch missen. De doorsnee banale stinkdiesel dan weer niet. En ik wacht ook (al lang) op veel lichtere accu's. Dat gaat de EV naar een hoger plan tillen.


Ik mis geen karakter bij mijn BEV en ervaar geen of weinig verschil met vorige 6 niet BEV's.
Alleen mijn eerste 4 auto's ( Dyane, Ami , Austin Gider GT en R5 TL hadden in mijn beleving meer karakter.






Ik vind dat elke auto waar niet minstens een 3 liter 6 cilinder in ligt karakter mist.
Zal ik er gauw eens een 100-tal opnoemen? Elk zijn mening natuurlijk, maar ik vind het opmerkelijke criteria.










Hoezo hooghartig?
Dit terwijl jezelf ook een veel langere tijd achter het stuur bent gekropen als een PETJE ipv een BEV knuffelaar.


Voor je reageert moet je goed lezen : ik schrijf " Ik denk dat de uitlag zwaar beïnvloed gaat worden door o.a. petjes zonder BEV ervaring, dus de stemuitslag heeft geen enkele waarde".
Dus ik stel helemaal niet dat elke niet-BEV-rijder een petje is.
En het is laatdunken ipv laagdunkend.






Ik kijk ook uit naar de diversiteit van bijzondere oplossingen, een microcar zoals de Microlino, een driewieler zoals de 3R-C van Honda.
En mijn favoriet is tot nog toe de Rivian, waar weer heel veel ruimte is gemaakt voor allerlei slimmigheidjes, die het in de auto zijn leuk maken. We gaan het zien, of de ontwerpvrijheid nieuwe mogelijkheden brengt!



....motorgeluid, waarmee je tijdens je tochtje honderden of zelfs duizenden mensen overlast bezorgt....
Oh, daarom telkens die hordes mensen met hooivorken en brandende fakkels die me achter na zitten
Wat een kolder... Ik heb werkelijk nog nooit van iemand gehoord dat ik overlast bezorg met een van mn autos. Juist alleen maar positief. Van bekenden en vooral juist onbekenden. Buren in de wijk die ik nog nooit gesproken had kwamen spontaan een praatje maken met me vanwege de auto als die een keer buiten stond. Goed, ik ga niet om 04:00 snachts staan gassen buiten maar op dat tijdstip is een EV ook irritant met al zn piepjes en belletjes en ge-gong.






Voor mijn werk heb ik vier jaar lang steeds moeten wisselen tussen een VW Polo, een Nissan Micra (nieuwe generatie), een Peugeot 208 en een Ford Focus. Ook bij deze auto's nam ik grote verschillen in gedrag waar.


Echter als ik denk aan de pareltjes, echte sportauto’s met V8 en dito sound ja dan mis ik die emotie wel in de elektrische tegenhangers…








Het gemis van karakter zit hem mij voornamelijk in uitwisselbare van die EV, wat voor motor zit erin, uhh, een Bosch geloof ik, kan ook wat anders zijn hoor.
Een fabrikant kan zich met een plofmotor onderscheiden, zo'n elektromotor wordt gewoon ingekocht.
Ook de interieurs van de meeste EV's bestaan uit een stuur met een notebook ernaast, thats it.
Allemaal erg clean en digitaal.
Niks voor mij.






De uitlaat toont de zwakke punten van de verbrandingsmotor.
Veel van de energie die in benzine/diesel zit gaat via de uitlaat naar buiten. Slechts 25% van de energie uit brandstof wordt gebruikt om de auto voort te bewegen.
De uitlaat is ook de plek waar alle stoffen naar buiten komen die problematisch zijn. Ook met katalysator en roetfilter stoot de verbrandingsmotor nog schadelijk stoffen uit, vooral als de motor, katalysator en roetfilter nog niet op bedrijfstemperatuur zijn. Dus net als je thuis weg rijd. Lekker dan.
[provocatie]
De uitlaat moet de meest primitieve reactie los maken in het brein om vooral maar niet na te denken over de gevolgen er van.
[/provocatie]

Kheb zelf sinds 6 maand een Audi Etron GT en ik kan je vertellen,het rijd geweldig mis de ICE totaal niet....
Qua wegligging is er niet beter dan dit kan ik je persoonlijk vertellen..
Ik heb de afgelopen 30 jaar in heel wat dure autos gereden en ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn fijnste auto is die ik ooit heb gehad...
Broertje vd Taycan,iets minder scherp dan de Taycan 4S maar het comfort is daardoor als daily driver wel een stuk fijner...
Mij zien ze niet meer terug in een ICE..

Karakter is alleen leuk voor journalisten en mensen die hobby-auto's hebben, voor gewone mensen is een EV alleen maar vooruitgang


Ik vind bijvoorbeeld onze BMW i3 meer karakter hebben dan de meeste auto's op de weg. Onze Auris daarentegen rijdt prima maar zou ik niet betichten van het hebben van karakter.
Ik denk dat gemiddeld gezien het missen van karakter te maken heeft met de tijdsgeest waarin de auto is ontworpen, en omdat er nu steeds meer EV's bijkomen lijkt het daaraan gekoppeld te zitten. (uitzonderingen daargelaten uiteraard)
Voor mij is de stelling daarom niet per se waar.

Prima auto, maar weinig beleving, het is net alsof je met een taxi onderweg bent naar je bestemming. De lol van het autorijden gaat er zo wel vanaf.


Maargoed, misschien dat een Taycan of E-Tron GT dat allemaal wat beter doet. Ik heb daar alleen nog niet het geld voor...ook niet gebruikt.


.
Maar goed; een BMW i3 vind ik meer karakter hebben dan een Hyundai i30.
.
Heeft niks met de aandrijving te maken en alles met hoeveel 'ziel' er in een auto is gestoken door de ontwerpers.



mechanisch ofwel automatisch horloge?
In de zeventiger jaren veroorzaakte de de zogenoemde quartzcrisis het faillissement van vele "ouderwetse" horlogefabrikanten. Iedereen wilde elektrisch. Nu vele jaren later is gebleken dat de echte horlogeliefhebber een horloge wil dat naar zijn mening een hart heeft van een ingewikkeld fijnmechaniek, bestaande uit honderden samenwerkende onderdelen. Een Jeager leCoultre reverso, een AP royal oak, Rolex of Patek hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht en getuigen
van een eeuwenoud vakmanschap.
Zo zal het ook gaan met de ev/ ice.
Er zal een grote groep ice liefhebbers zijn die zal zweren bij de "oude" techniek.
Zo als nu ook al het geval is bij de klassieke autowereld. Ik zie elektrische auto's geen verzamelwaarde hebben of een klassieker worden. Het mooiste lijkt mij als ice/ev naast elkaar bestaan, letwel ongesubsidieerd! Zodat er een vrije keuze is voor een ieder.








Het opladen van een elektrische auto is zeker anno 2022 goedkoper dan het voltanken van je benzine- of dieselauto, je hebt vrijwel al je vermogen direct beschikbaar en door de afwezigheid van een conventionelere aandrijflijn...
Het nadeel van een EV vind ik nu juist dat deze alleen het beloofde vermogen haalt als de accu goed is opgeladen. Kom je onder de 40% or 30% dan merk je al dat je vermogen inlevert. Ook hebben EV's problemen met oververhitting, wat is opgelost door het vermogen dan automatisch terug te schroeven. Een test tussen een 340i en een i4 op het circuit toonde aan dat de i4 al na 12 minuten nog maar iets meer dan 200 pk vermogen over had van de beloofde 544 pk's. Bjorn had exact hetzelfde issue. Bij een ICE heb je dat probleem niet.


- in de stad prima. Lichte ongevoelige besturing, de massaal zware auto waar ik dan mee op pad ben allemaal prima. De stad vind ik ook niet de plaats om rijdersplezier te hebben.
- Op de Nederlandse rijkswegen heb ik moeite met het bereik en de tijd ie het laden kost. Ik rij vaker op een dag 350 tot 400 kilometer. In de praktijk altijd onderweg bijladen. Al vaak met airco uit en 90 over de snelweg gereden om toch de bestemming en de laadpaal te halen. het vergt een compleet andere mindset om te vertrouwen op de laatste 50 kilometer dat die er werkelijk zijn. ( ik tank nu als het lampje brand en dan is er nog 120 kilometer over.
- echt rijden, beetje vlotter in Duitsland? Echt rijden is op zoek naar de limieten van het voertuig. 130 is het maximum- bah, de wegligging matig bij die snelheden en het bereik ultra kort.
Samenvattend electrisch rijden is verplaatsen en niet autorijden.

.... Al vaak met airco uit en 90 over de snelweg gereden om toch de bestemming en de laadpaal te halen. het vergt een compleet andere mindset om te vertrouwen op de laatste 50 kilometer dat die er werkelijk zijn. ...
Das idd wel een ding. Onze Kona zei rustig 28km range maar gaat dan vervolgens 2 a 3 km later al in beperkt vermogen modus ? om doodleuk 2 km later dus bijna stil te vallen. Mn vriendin belde in paniek dat ze op een industrieterrein vlak bij huis stond en de 80km weg zonder vluchtstrook naar huis voor de laatste kilometer niet meer op durfde. Ik zei tegen haar, "joh gewoon rijden, die valt no way still, dat kan toch niet." Ze wou gaan rijden en plop... uit klaar basta. Ben er heen gereden en we moesten hem de parkeerplaats bij een kantoor duwen naar een paal die het deed. Nu houden we dus aan dat 30 eigenlijk 0 is. En verminderen we de range met 50 voor een realistisch beeld. Benzine? Leeg en lampje aan is nog rustig 70 km rijden



1) Aangeboren neiging 2) Aanleg 3) Aanleg van nature 4) Aard 5) Adel 6) Chinees schriftteken 7) Complexie 8) Eigenschap 9) Figuur 10) Geaardheid 11) Geest 12) Gemoed 13) Gemoedsaard 14) Gemoedsgesteldheid 15) Gestel 16) Hoedanigheid 17) Inborst 18) Innerlijk 19) Innerlijke geaardheid 20) Inslag 21) Kenmerk
Zo maar even 21 definities voor karakter. Stuk voor stuk menselijke eigenschappen. Per definitie kan een auto daarom geen karkatereigenschappen hebben. Oneens met de stelling dus.



Hebben we het over een auto, dan is alles karakter, van het volume van het dashboardkastje tot het design van de velgen. Alles is immers ontworpen en dus 'aangeboren'.
Clarkson heef het over iets heel anders: antropomorfisme, ofwel het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan objecten of dieren. "De motor klinkt als een rockband die een lijntje coke heeft gesnoven" is er een voorbeeld van. Eigenlijk is motorgeluid 'karakter' noemen hetzelfde als een hondje kleding aantrekken.


(Om maar een voorbeeld te noemen)


Elon Musk was echt niet de rijkste persoon van de wereld geworden met een 10% per auto op te strijken, dat winstpercentage moet dus behoorlijk veel hoger geweest zijn.


Acceleren is mooi..
Maar op den duur is geen zak meer aan. Om een andere reden hoef je niet te kiezen voor een batterij aangedreven auto.
Bovendien zijn het nog allemaal met een uitzondering de I3 lompe zware bakken.
Ik mis de beleving.
Waar ging het mis de vorige eeuw?
Toen waren ze leidend...
Tot slot ze zijn veel te duur voor Jan Modaal...


.
De meeste reaguurders hier zijn het meest dichtbij een BEV geweest toen ze in de Spykstaal SRV wagen stonden. Maar ondanks het ontbreken van de geweldige Busso V6, vind ik de i3 veel leuker rijden dan de Alfa GTV 3.0 V6 24V die ik een tijdje in mijn bezit heb gehad.


In een EV ben je weliswaar onder de indruk van de kracht en het gemak, voor de rest is het maar een kille en karakterloze bedoening die wordt versterkt door het bijpassende interieurdesign waar een zo groot mogelijk scherm voorop lijkt te staan.



Tot 2035 kan je gewoon nog een nieuwe kopen, en daarna nog jaren rijden, misschien is synthetische brandstof dan ook gemeengoed, niemand die het echt weet.
Ik weet één ding heel zeker, ik blijf nog lang genieten van de prachtige sound van mijn Bella.
Ciao

Ook paar jaar eerder toen we van de vuurplaats in een grot overstapten naar de petroleumkachel, was een emotioneel moment.







Kan het alleen maar met je eens zijn. Die VVC door laten knallen tot 7000 toeren is geweldig! Loeit het uit van vreugde.
Ook de F is fantastisch, en ik zou enorm graag eens een Elise met hetzelfde blok rijden. Enorm benieuwd hoe dat blokje het doet met 300 kilo minder auto.

Dat wil je je in de Ardennen en de Eifel en daar rijdt je iedere EV in de bochten compleet zoek.
Ik ben benieuwd of je dit schrijft mét ervaring met het in een strakke potente BEV uphill haarspeldbochten nemen? Ja gewicht is daarbij belangrijk. Bij elke snelheid beschikbaar maximaal koppel echter ook. (en one pedal driving helpt de ervaren BEV-rijder ook nog een ... voetje).


Antwoord op jouw vraag: nee. (Ik beweer trouwens niet dat een BEV iets beter of leuker doet he).




Het is voor 80% niet de schuld van de EV dat deze karakter minst. Dat is de schuld van de fabrikanten.


En qua acceleratie is er geen vergelijk, dan wint de EV altijd.
Dat is natuurlijk onzin. Niet elke EV rijdt van 0-100 in 5 seconden en er zijn genoeg ICE's die dat wel halen. Zelfs een beetje dikke diesel zit zo binnen de 4,5 seconden op de 100. Maar daarboven is het nog leuker, alle EV's zijn een stuk trager op hogere snelheden. Ik rij een diesel die een beetje gekieteld is, tot 480 pk en 870 nm. Op de autobahn heb je een knappe EV nodig om deze bij te kunnen houden, als je de topsnelheid al kunt halen met de EV.

Alle succesformules wat betreft sensatie/karakter (lees: Atmosferisch/hoge toeren/grote cilinderinhoud) zijn onder het mom van milieu en welzijn al de das om gedaan. En die tijd gaan we echt niet meer terug krijgen.
Dus het is hier kiezen uit twee kwaden.
Persoonlijk zegt mijn auto-hart dat er een uitzondering moet kunnen bestaan voor de niet-Huis-Tuin-en-Keuken auto's wat betreft de ICE. Snelheid is niet altijd de leidende verkoopfactor. Dat is ook de reden dat een veel tragere klassieker vaak al meer kost dan zijn hedendaagse equivalent. Puur en alleen om het karakter van de auto.

Een 4C ook trouwens.






Net zoals bij ICE zijn bij EV de echt karaktervolle modellen uitzonderingen, want dat verkoopt voor geen meter. Een Twizy is toch net zo leuk als een Smart of een 2CV?



Het is een vraag die geen vraag hoort te zijn en enkel polarisatie oproept.
Het zijn 2 verschillende voertuigen, punt.
Wel een goede score Lars, ik hoop dat je een commissie ontvangt op het tekstvolume van de reacties



Het gros van al die 3 of 4 cilindertjes met een kleine longinhoud lijken me nu ook niet zo sensationeel om rijden !










Zelf ben ik geen racer en geluid produceren (auto of motorfiets) vind ik persoonlijk milieubelasting. Ik kijk uit naar volledig stille auto's, waarbij ik hoop dat het bandgeluid binnen en buiten ook nog minder wordt.
Ik vind het geluid van een V8, V10 of V12 ook mooi. Ik heb ooit een Camper met een V10 gereden. Was echt geen straf ? Maar geluid produceren levert meer problemen op dan we ons normaal gesproken bewust zijn.
Verder neem ik zoveel mogelijk de trein met noice canceling oortjes. Het liefst geen last van geluiden dus.



.
Is dat zoiets als de 'ziel' van een mens?
.
Wat de meeste automobilisten 'karakter' noemen is vaak weinig meer dan de associatie die we aangeleerd hebben gekregen van een combinatie van geluid, geur en beweging die het gevolg zijn van de manier waarop het mechaniek van een auto reageert op onze handelingen (sturen, schakelen, gasgeven, remmen).
Een EV reageert op een andere wijze en geeft niet dezelfde voel- en hoorbare reacties. Logisch dat 'wij' die nog zijn opgegroeid met de ICE daar dus vaak niet dezelfde reacties en emoties aan koppelen.
.
Geef het een generatie zou ik zeggen en stel de vraag dan nog eens.
.
En dan nog iets: Hoeveel karakter heeft een 2CV uit 1980 t.o.v. een doorsnee 1.0 VW Polo van nu?

Dus dat bepaalde mijn keus niet bij deze stelling.
Ook het "stil"zijn van een EV is nauwelijks een argument, ICE's zijn de laatste jaren eigenlijk net zo stil.
Hetgeen voor de omgeving waar je rijdt ook plezierig is, want autolawaai kun je missen als kiespijn in een woonomgeving.
Wel gaat de voorkeur uit naar de EV, met name voor de beperkte lokale uitstoot.
Maar aub wel een paar direct bereikbare toetsen en/of knoppen, want of het een ICE is of een EV, alleen maar via menu's zaken kunnen instellen is een gewoon een crime.
En, wel een beetje comfortabel aub, een Tesla heeft onnavolgbare EV techniek tot op heden, maar wat een verschrikkelijke naar gestuiter zodra een weg ook maar enige oneffenheid vertoont is voor mij een No-Go.



Dan ben je toch echt wel een liefhebber van een nicheproduct.


https://www.youtube.com/watch?v=hKwx0WGoN_A
En verder iedereen lekker zijn eigen dingetje hoor!!!

Heb proefgereden met Porsche Taycan, BMW i4, en Tesla model S/Y, ik word er niet gelukkig van.

Heb proefgereden met Porsche Taycan, BMW i4, en Tesla model S/Y, ik word er niet gelukkig van. Wind door de haren ! Wow lijkt me heerlijk in mijn volgende nieuw Prius met open dak en dikke Akrapovic geluid achter op







Als het puur om een sportwagen gaat snap ik dat punt van geluidsbeleving wel. In mijn Honda S2000 is geluid fantastisch maar na een uurtje heb ik dat meestal al wel weer gehad. Voor een gewone personenwagen (en dat geldt voor 95% van de mensen) slaat het punt "geluidsbeleving" als koopargument echt nergens op. Ontwerpers doen er juist alles aan het geluid zo beperkt mogelijk te houden toch. Te veel motorgeluid is nagenoeg altijd een minpunt bij een autotest.

Ik heb overigens ook met 911's op het circuit geraced, karakter genoeg, maar gewoon anders. Straks de Volvo XC40 Recharge er bij. Zal duidelijk een ander karakter hebben dan de Polestar. Al was het maar omdat hij toch een stuk hoger op zijn pootjes staat.






Ook de uithouding is bij een ICE tot op heden beter geregeld. Zelfs een tussen haakjes gezegd “simpele” clio RS kan je gemakkelijk een volledige dag op het circuit stevig misbruiken zonder problemen wat bij een EV vaak niet lukt uithouding remmen door gewicht, vermogensverlies door warmtehuishouding etc.

Dat van circuit klopt wel, maar daar rijden we niet de hele dag toch?
De beleving in een achtbaan is geweldig, maar voor even is dat leuk. De rest van de dag doe ik het graag iets rustiger aan, met meer comfort etc. Ik denk dat Max Verstappen liever in een hele stille en vlotte auto naar huis rijdt dan in zijn Red Bull.

Kortom, een ICE is op snelheid altijd in het voordeel, en dat zal nog lang zo blijven.

Maar ik ben we; benieuwd of een 911 rijder zich echt vernederd voelt als jij hem ‘het snot voor ogen’ rijdt. Die ziet slechts een saaie elektrische leasebak voorbij schieten.

Het "vegan" nep leer (plastic) op het stuur.
Het lage zicht uit de ruit terwijl het toch gewoon een hoge auto is.
Zo erg zijn best doen om sportief te zitten en te voelen. Maar zodra de bocht er dan is terugdeinzen en toch maar gedwee en rustig gestuurd willen worden. Het rare klappen over elke willekeurige drempel en elke keer maar dat gewicht niet kunnen verbloemen.
Nee het viel me tegen.... Nogmaals oprecht jammer maar hard rechtuit gaan is vrij simpel dus verveelt dan ook na 3x een sprintje te trekken

De enigen die beleving missen in een EV zijn de mensen die nog nooit in een EV hebben gereden.
Onzin en aanname in de hoop je eigen blindheid te verbloemen. Wij hebben gewoon al een jaar een EV voor de deur staan. Heb zat (mee)gereden ook er mee. Ook de model S en 3. Niks aan. De eerste keer vooruit stampen als een neanderthaler is leuk. 2e en 3e keer ook. Daarna 'been there, done that' en dan merk je de overige herrie en de klinische saaiheid.
Als je bijv. in je Tesla Plaid een 911 weer eens het snot voor z'n ogen hebt gereden. Of met een Rivian een of andere exoot declasseert.
Klinkt mij als zielige compensatie drang. Zien dat een ander geniet van iets en die dan af moeten troeven door sneller te zijn. Feitje: het boeit hem niet dat je in je EV sneller bent. Als hij dat zocht kocht ie wel een EV. Echt zo triest als men zich zo laat kennen door dan zo zich te willen laten gelden. Laat hem gewoon genieten van zn Porsche of oldtimer of whatever. Bah!



Veel lange termijn porsche liefhebbers verkiezen een Taycan boven een 911 !




https://www.youtube.com/watch?v=SaYJbSQKTe4&t=2s




Zelf heb ik in een ID.3 en een BMW i3 gereden. Deze wagens hebben volop karakter.

En gewone dertiendozijn autos doen misschien hun best om stil te zijn, maar dat is bij veel leuke autos mét echt karakter totaal geen prio. En luxe ICE wagens die stil zijn (zoals mn Rover 75 enorm stil is) geven wanneer je dan lol wilt en gas gaat geven wel ineens toch ook geweldig (V6) geluid.
En 'stil' is bij een EV zeer zeker NIET een "gewoon gegeven". Veel EVs zijn helemaal niet still. Onze Kona is binnen in veel luidruchtiger dan mn andere autos en tesla's maken ook kabaal van binnen. Verder kijken dan de vermeende cliches.

Daarvoor reed ik 15 jaar met 6-cilinders/automaat van GM
De hybride Toyota aandrijving is geheel traploos en klonk wat eigenaardig, maar langzamerhand kreeg ik er aardigheid in. Nu rijd ik de Rav4 PHEV en kan ruim 75 km puur elektrisch rijden, hetgeen een week woon/werk verkeer overbrugt. De bediening is vrij conventioneel, dat heb ik graag. Bediening via schermen is domweg onveilig, dat wees onlangs een test nog uit. In een oude Volvo van de vorige eeuw konden de opgelegde opdrachten het snelst worden uitgevoerd. Ik vind elektrisch rijden heerlijk, Ik mis het motor geluid al lang niet meer. Maar het laden onderweg zie ik als bezwaar. Daarom gekozen voor Hybride Plugin.
Het elekrische deel geeft je veel power en soeplesse, het benzine deel garandeerd je acceradius. Ik rijd nu bijna gem. 1 op 30 en de zon is gratis!

Dit zal daarom voor iedereen anders zijn, en ook met leeftijd Zelf “zoek” ik een soort “persoonlijkheid”in een auto. Bv een “gezichtje”, leuke achterlichten, verhoudingen aan de zijkant en ook wat ik lekker sturen vindt met een niet te slappe vering. Zo houdt ik nog steeds van de eerste Honda Accord en ook de Lancia Beta HPE. De eerste veel ronder van vormen en beide dubbele ronde koplampen. De Lancia is strakker gelijnd en sneller en de Honda heeft rondere vormen en is makkelijker om iets te repareren.





De gore stank van de V70 D5 (wel katalysator, geen roetfilter) van mijn vrouw heeft ons doen besluiten een Model Y te kopen. Geweldig.
De gore stank van de V70 D5 (wel katalysator, geen roetfilter) van mijn vrouw heeft ons doen besluiten een Model Y te kopen. Geweldig.
Mooi man, echt een karakterbak!
En perfect on topic.



Een mooie zes in lijn of een dikke V8 zal meer karakter hebben dan een elektrische Kia Niro of ID3, maar een Taycan of Tesla model S Plaid heeft meer karakter dan de meeste kleine ondergemotoriseerde karretjes met ICE.

In de ruime zin van het woord omvat karakter zoveel meer dan het geluid van een verbrandingsmotor, hoewel ik moet toegeven dat bij enkele auto’s dat geluid centraal staat in de beleving. Wat mij betreft heeft de Citroën DS heel veel, misschien wel het meeste, karakter maar speelt de motor daar geen rol in. Met een elektromotor moet dat net zo’n fantastische auto zijn als met de techniek waar ie is gecreëerd.
Ook in de electrowereld heb je karakter met balans, dempers, vering, vermogen, 2 of 4-wielaandrijving.



Dit is net zo’n discussie als van die “muziek liefhebbers” die alleen muziek wil horen vanaf een grammofoon, want oh geeft toch zo’n karakter aan ‘t geluid! En iedereen die dat niet vindt, is geen echte “muziek liefhebber”. Een LP? Das war einmal, want we kunnen nu lossless muziek streamen en dat klinkt heel wat beter dan zo’n zwarte pannenkoek. Dan maar geen karakter. ?
Volgens mij weet jij niet helemaal waar je het over hebt.
Hou het maar bij EV's.


https://youtu.be/GhVpJRMsrgQ
Of
https://youtu.be/cZj3Te91VuA
Dat vraagt kunde, vaardigheden, overwinnen van tal van hindernissen. Dat verdient respect. Als je daar een Ferrari mee verslaat, mag je met recht spreken van 'op de plek zetten'. En daar komen mensen wel voor kijken:
https://youtu.be/c9u7XHETR5o
Dat is karakter wat veel 'analoge' liefhebbers interessant vinden. Zoals recent in het nieuws: https://studio040.nl/nieuws/artikel/daf-populairder-dan-ooit-onder-jongeren



En oeverloos saai.
Hoe ziet de motor van een ev6 eruit? Enig idee? Kun je hem onderscheiden van een tesla motor als je hem ziet? Kun je ze onderscheiden op basis van geluid? Gevoel? Ik eerlijk gezegd niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan blind ook geen aeg van een Siemens onderscheiden. Dit is een ander verhaal: https://youtu.be/PieQmGvoYzo
Op het eerste gezicht identieke auto's die op totaal verschillende manier hun vermogen opbouwen. Een atmosferische hoogtoerige zescilinder versus een turbo geblazen variant. Zelfs met de ogen dicht kun je ze onderscheiden en hoor je de verschillende mechanica aan het werk. Ieder specifiek geluidje is niet gecomponeerd nep, maar het gevolg van mechanische handelingen. En zet er dan eens een wankel of Judd naast...
https://youtu.be/cyqJxXolico
Ik krijg hier dus oprecht kippenvel van. Perfect? Natuurlijk niet. Maar alle zintuigen worden aangesproken.



Een instap tesla is toch anders dan de plaid versie.
Een Taycan RWD rijdt toch ook anders dan een Taycan turbo S.




Maar dat geeft niet, want een auto met typisch karakter die het uitschreeuwd - ik hou bijv. van een S2000 - hoeft niet iedereen prettig te vinden. Bij ICE zijn er vele karakter types, en dat maakt het zo interessant.


Ik rijd beide, en beide hebben een compleet ander karakter. Wat ik vooral mis is de mogelijkheid tot sleutelen en tunen. Ik heb elektrotechniek en werktuigbouwkunde gestudeerd en kan daarnaast aardig programmeren, maar aan een benzinebak durf ik toch heel wat meer mee te klooien dan een elektrische.


Het zijn moderne auto’s, en naar mijn mening zijn moderne auto’s sowieso niet heel karaktervol.
Daarom rij ik zelf alleen in ouder spul, juist om het karakter. En dat heeft niets te maken met supersnelle acceleratie of enorme topsnelheden, ik rij zelden harder dan 110.
Maar als ik met de zescilinder Jaguar diesel wegrij, het wat gorgelende diepe geluid hoor en dan langzaam het lichte gefluit van de turbo’s er bovenuit hoor komen en het koppel voel, dan geniet ik. Voor maximale verfijning en rust tank ik HVO100, dan loopt ie nog mooier.
De Rover 200 BRM is een toerenmonstertje. Heerlijk om die met het close ratio versnellingsbakje door zijn toeren te jagen. Heerlijke loei boven de 4000 toeren. Fijn schakelen.
De MGF is een feestje bij elke rit. Lekker motortje dat actief bijdraagt aan de beleving.
Autootje met bakken karakter.
Wanneer de BEV komt in mijn leven, zal ik daar ook aan wennen. Maar wel met wat ICE’s ernaast.




Wat eigenaardigheden, en dat sommige dingen niet perfect zijn, kenmerken ook het karakter van een auto.
Bijvoorbeeld dat je extra goed voelt wat de auto doet.
En dat je van het karakter van de auto gaat houden en geen andere auto wil rijden maar de auto wil rijden zolang je leeft.
De meeste mensen rijden een auto vanwege financiële, praktische of milieu redenen, en verkopen hem weer om dezelfde reden.
Het karakter van de auto kan er voor zorgen dat je er aan gaat hechten, of juist een andere wil rijden.
Hoe meer uitgesproken een auto op een bepaald vlak is, hoe intensiever het karakter naar boven komt.
Hoe meer je moet "werken" in de auto, hoe meer beleving van het karakter.
Meeste auto's hebben weinig uitgesproken dingen, wat voor mij betekent dat het karakter mist.
Ik heb voor "eens" gekozen, omdat ik te weinig uitgesproken dingen heb ervaren, en je te weinig moet "werken" in de auto.

Dan heb ik ook een Renault Zoe, moderne bev met allerlei toeters en bellen. En ook daar heb ik de grootste lol mee. Compacte auto, vlot, goede wegligging (laag zwaartepunt) en rijdt gewoon geweldig.
Wat mij betreft kan het allebei. En ik vind ook dat beide karakter kunnen hebben.

Mijn zoon (ik assisteer zo nu en dan) verkoopt onderdelen voor, met name, Engelse klassiekers zoals MGB, Morris, Triumph etc. Dat soort auto's hebben nog een eigen "identiteit en karakter".







Maar een spannende elektrische sport auto of spannende elektrische hot hatch heb ik nog niet gezien.
Mijn hobby auto is gekocht voor het geluid. Een heerlijke 6 cilinder die zich laat horen. Met volgas 7,5 seconden genietend naar de 100. Het had nog wel langer mogen duren.




Geniet lekker van je hobby auto! Ik snap je dondersgoed!

Ik denk dat design, rij beleving en bouw kwaliteit het verschil maken. De hoge mate van regelgeving maakt onderscheiden wel lastiger.
Sommigen hebben het over geluid en zelf schakelen. Mijn inziens is dit nostalgie.

Want alleen met een laag gewicht kunnen EV,s hoog snelheden halen ,niet met 2000kg + zoals alle nu gebouwde EV -SUV.



Ook bij brandstofauto's werd het technisch al steeds meer eenheidsworst, dus ook dat is niet alleen aan de EV toe te schrijven.


De overgrote meerderheid van de ICE auto's op de baan hebben ook helemaal geen karakter. Zelfs de populaire lease bmw's waar er zo veel autoliefhebbers voor vallen hebben helemaal geen karakter.
Wie beweert dan een bmw 318 leuker rijdt dan een Taycan of een Rimac, weet toch niet echt waar hij het over heeft.
Als binnenkort de Porsche 718 electric uitkomt, zijn alle twijfels van de baan. ?

Ik hoor hetzelfde bij motorrijders. Eerst zijn ze allemaal tegen. Want het lawaai en het schakelen geven het motorrijden 'karakter'.
Tot ze eens zelf met een Energica rijden. Dan zijn ze verbaast dat het grote koppel supersoepel rijdt, dat schakelen eigenlijk een nadeel is en de motobeleving verminderd en dat je omgeving horen en met mensen kunnen spreken terwijl de motor 'draait' veel leuker is dan al die herrie.
Na een rit met een energica zijn ze allemaal laaiend enthousiast en zeggen ze allemaal dat ze er direct 1 kopen als die wat goedkoper worden.
Dan is het enige nadeel nog de prijs.



.
Wij bezitten overigens beide opties. Maar alleen voor onze ICE loop ik 's avonds nog wel eens de garage in om de geur van de afkoelende benzinemotor op te snuiven.

En als berijder van zowel een oplaadbare auto als Benzine gestookte wagens herken ik sommige reacties hierboven ook wel.
Maar er is al heel wat jaren een "verwatering" van merkidentiteit en merk karakter gaande.
Waar zijn de heerlijk roffelende Alfa's met boxermotor van weleer.
De fijn klinkende atmosferisch 6 in lijn van BMW.
Het wordt steeds meer vlees noch vis. met uitzondering wellicht van high end sportwagens.
De Tesla (Model 3 LR)die ik als daily rijd is zondermeer een fijn ding om in onderweg te zijn. comfortabel maar toch sportief rijgedrag, en prettig sturend. fijne gadgets.
Maar om even lekker sportief een landweggetje te pakken neem ik veel liever de Rover 200 BRM. Lang niet zo snel, maar veel meer beleving door motorkarakter, en het moeten op/en terug schakelen. En om in alle rust van A naar B te gaan biedt de Jaguar XJ dan weer een heel ander karakter van "oldschool" luxe met de fijne diep roffelende straight six..




Hier op het forum is iemand die gek is op zijn Taycan. Hij typeert karakter als prestaties, weet alleen niet als er dadelijk een andere ev beter presteert of die dan een ander karakter heeft.
Ik denk dat een EQE AMG heel snel is, alleen niet dat de auto een eigen identiteit heeft zoals een E63 AMG
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.