Stellantis-voorzitter wil Europese 'kei-cars' naar Japans voorbeeld

Klein, betaalbaar en elektrisch

Mitsubishi ek Wagon en Nissan Dayz

De Europese auto-industrie zou er goed aan doen om naar de Japanse kei-cars te kijken voor goedkope EV's, zo stelt John Elkann.

Agnelli-nazaat en Stellantis-voorzitter John Elkann ziet dat de Europese auto-industrie het momenteel zwaar heeft. Volgens hem zouden Europese autofabrikanten er goed aan doen om zich te richten op zeer kleine en betaalbare auto's, op het niveau zoals de Fiat 500 dat vorige eeuw was.

Elkann kijkt daarvoor naar Japan, waar men al sinds jaar en dag de kei-cars kent; kleine en betaalbare auto's die veel bieden voor hun formaat. Elkann hangt er voor Europa de naam E-Car aan, omdat ze volgens hem elektrisch zouden moeten zijn. Volgens Automotive News zegt hij: "Er is geen reden waarom als Japan een kei-auto heeft, die 40 procent van de markt uitmaakt, Europa geen E-Car zou kunnen hebben." Dé oplossing van zulke kleine en uitstootvrije auto's is volgens hem dat ze niet geraakt worden door allerlei regeltjes die autorijden momenteel zo duur maken.

Helemaal nieuw is Elkanns visie niet. Eerder dit jaar kwam uit Frans onderzoek naar voren dat Europese kei-car-equivalenten goed zouden zijn voor de Europese auto-industrie. De auto's in kwestie zouden in het gat passen tussen échte dwergjes zoals de Opel Rocks Electric en volwaardige compacte elektrische auto's. Ze zouden zo'n 3,8 meter lang zijn en qua veiligheidseisen wat minder streng beoordeeld moeten worden dan de momenteel goedkoopste elektrische auto's.

Overigens pleitte ook de net opgestapte Renault-topman Luca de Meo al eens voor Europese kei-car-achtigen.

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.