Stellantis-busjes kunnen binnenkort achteraf worden omgebouwd tot elektrisch
Redding voor ondernemer?
Ondernemers die nu in een dieselgestookte, middelgrote bedrijfswagen van een van de Stellantis-merken rijden, kunnen die bus naar verluidt vanaf volgend jaar laten ombouwen tot elektrische bedrijfswagen. Dat kan de redding zijn voor ondernemers die bijvoorbeeld te maken hebben met steeds striktere milieuzones.
Stellantis kondigde het ombouwplan zelf al aan in 2022. Toen ging een samenwerking met het Franse Qinomic van start, die moet leiden tot een pakket dat het mogelijk maakt een bestaande dieselbus van een elektrische aandrijflijn te voorzien. Automotive News Europe weet nu te melden dat dit product volgend jaar op de markt moet komen. Het gaat dan om de bussen uit de populaire modelreeks die intern ‘K0‘ wordt genoemd. Die bestaat sinds 2016 en bestaat inmiddels uit de modellen Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo. Buiten Stellantis wordt dit model ook gebruikt, namelijk door Toyota als de ProAce, maar de elektro-ombouw lijkt vooralsnog niet voor dat merk te gelden.
Of het ombouwen van een bestaande bus naar elektrisch lonend is, hangt natuurlijk sterk af van de prijs. Volgens Stellantis’ bedrijfsauto-baas Xavier Peugeot, aangehaald door Automotive News, komt het prijskaartje van de ombouw in ieder geval onder de €20.000 te liggen. Een hoop geld, maar wel goedkoper dan overstappen op een volledig nieuwe bus. Die moet dan bovendien vaak worden ingericht, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Zo kan de ombouw een oplossing zijn voor ondernemers die worstelen met steeds strengere wetgeving, al dan niet in de vorm van milieuzones. Wel moeten zij niet rekenen op een busje dat net zo goed presteert als een gloednieuwe EV uit deze modelreeks: het rijbereik zou minder zijn dan de maximaal 330 kilometer die je nu uit een verse ë-Jumpy, e-Expert, Vivaro Electric of e-Scudo haalt.
Aan de buitenkant hoef je overigens helemaal niet te kunnen zien dat zo’n busje is omgebouwd. De merken in kwestie kunnen simpelweg een voorscherm met een laadpoort monteren, precies zoals bij de auto’s die fabriek af als EV worden geleverd. Ook bij die busjes is de tankklep in het linker-achterscherm namelijk gewoon nog aanwezig, zelfs als die nooit gebruikt kan en zal worden. Echt waar: kijk de foto’s er maar op na.
Peugeot e-Expert. Let op de tankklep!
Het wisselen van de aandrijflijn van een van deze busjes is geen geheel nieuwe praktijk voor Stellantis, want bij de waterstofversie van deze bestellers gebeurt eigenlijk hetzelfde. Die waterstofbussen beginnen hun leven als batterij-elektrisch voertuig, om vervolgens hun grote accupakket om te wisselen voor waterstoftanks, een kleinere accu en een brandstofcel. Dit kan, omdat de waterstof-uitvoering vooralsnog een soort rijdend experiment is en in kleine oplages wordt gebouwd.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Jumpy Combi Standaard | Boordlader 11kW - 3 fasen | Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels | Onboard lader 11Kw - 3 fase
- 2025
- 10 km

Citroën Jumpy Combi Standaard | Boordlader 11kW - 3 fasen | Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels | Onboard lader 11Kw - 3 fase
- 2025
- 10 km

Citroën Jumpy 1.5 BlueHDI 100 L2 | Incl. 12 maanden garantie | Airco | Bluetooth | Cruise control | Schuifdeur rechts | 2 zitplaatsen rechtsvoor
- 2023
- 26.322 km