AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Start-stop-systeem voor Mazda 3
16
Mazda rust één versie van de nieuwe 3 uit met een start-stop-systeem. Dat i-stop-systeem verschilt van alle andere start-stop-techniek die we tot nu toe kennen.
De nieuwe generatie Mazda 3 krijgt ook de 2,0-liter DISI i-stop binnen de gelederen. Die verbruikt volgens zijn makers veertien procent minder dan een model zonder groene trucs. De auto heeft een start-stop-systeem en minimale aerodynamische wijzigingen.
Bijzonder aan het i-stop-systeem van Mazda is dat het systeem energie verbruikt die is overgebleven in de cilinders nadat de motor is stilgezet. Systemen van andere fabrikanten gebruiken een elektromotor. Het voordeel van het systeem is dat het starten stiller verloopt en een stuk sneller kan.
De 151 pk sterke 2,0-liter slaat in 0,35 seconden aan; de helft van de tijd die de systemen van de concurrentie nodig hebben. Als gemiddelde verbruik voor de groene 3 geeft Mazda 6,8 liter per 100 km op.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid 186PK/Head-Up/LED/ Dealeronderhouden.
- 2021
- 143.537 km
€ 15.950

Mazda 3 HB 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 122 Comfort met Bose , Leder, Bose, Adap.cruise,Navi, Apple Carplay, PDC, LMV 16 Inch, Stuur/Stoelverwarming.
- 2020
- 117.523 km
€ 18.900

Mazda 3 2.5 140pk, Centre-line + design pack
- 2025
- 1 km
€ 35.490
Lees ook
Autotest

Dubbeltest: Volkswagen Golf vs Mazda 3 - Wil je meer of wil je beter?
Op Zoek Naar

Deze hete hatchbacks heb je voor minder dan de prijs van gebruikte Tesla Model 3
Nieuws

Mazda 3 en CX-30 krijgen nieuwe mild-hybride 2.5 - prijzen bekend
Nieuws

20 jaar Mazda 3: dit vonden we er in 2003 van
