Snelheidscontrole als geldmachine: Noord-Italië zet alle flitspalen uit
Twijfelachtig doel
Alle vaste flitspalen in de Noord-Italiaanse regio Zuid-Tirol zijn per direct buiten werking gesteld. Veel palen voldoen niet aan de eisen en dienen volgens Rome puur als geldmachine voor lokale overheden.
Door een nieuwe landelijke verordening van de Italiaanse transportminister zijn vaste snelheidscamera’s alleen nog toegestaan op wegen die expliciet zijn aangewezen door de lokale prefectuur (vergelijkbaar met onze provincie, red.). In Zuid-Tirol is dit nog niet van toepassing. Ook ontbreekt bij een aantal palen de typegoedkeuring of deze klopt niet. Daarom zijn alle flitspalen per direct uitgeschakeld.
Voordat de camera’s weer mogen worden aangezet, moet het provinciale bestuur op basis van ongevals- en verkeersgegevens bepalen welke locaties geschikt zijn. Volgens Christian Carli, voorzitter van de Zuid-Tiroolse politievereniging, zijn snelheidscontroles er niet om geld op te halen, maar om levens te redden. "Het ontbreken van de controles is betreurenswaardig, vooral tijdens vakantieperiodes met veel verkeer.”
Brede hervorming
De situatie in Zuid-Tirol staat niet op zichzelf. De nieuwe regels zijn onderdeel van een bredere hervorming van het Italiaanse systeem van verkeersboetes, die op 12 juni 2025 is ingegaan. De hervorming moet paal en perk stellen aan het willekeurige gebruik van snelheidscamera’s en meer transparantie brengen.
Flitspalen en mobiele controles mogen vanaf nu alleen nog worden geplaatst op wegen binnen de bebouwde kom en moeten altijd vooraf worden aangekondigd. Tussen twee vaste camera’s moet bovendien minimaal één kilometer (in de bebouwde kom) of vier kilometer (buiten de bebouwde kom) afstand zitten. Verborgen of gecamoufleerde camera’s worden eveneens verboden.
Boetefabriek
De hervormingen komen na toenemende kritiek op het flitsbeleid in Italië. Vorig jaar haalde een medewerker van een supermarkt het nieuws nadat hij boetes kreeg ter waarde van €28.000 door een slecht zichtbare camera op zijn woon-werkroute. Zijn verhaal leidde tot nationale ophef. De kritiek richt zich vooral op het gebruik van flitspalen als inkomstenbron. Italië heeft verreweg de meeste flitspalen van heel Europa. In 2024 inde de Italiaanse overheid via verkeersboetes meer dan 1,7 miljard euro – een recordbedrag.
In steden als Milaan (204 miljoen euro), Rome (145,8 miljoen euro) en Florence (61,6 miljoen) liepen de inkomsten hoog op. Ook kleine gemeenten profiteerden: een gehucht als Carrodano (465 inwoners) haalde €807.000 binnen met één camera en Colle Santa Lucia €671.000.
De nieuwe wetgeving zet de inkomstenstroom onder druk. Toch benadrukken lokale bestuurders in Zuid-Tirol dat hun inzet niet om het geld draait. Wanneer de flitspalen in Zuid-Tirol weer operationeel zullen zijn, is nog onduidelijk. Eerst moet het provinciebestuur de nieuwe aanwijzingen officieel vaststellen. Tot die tijd zijn snelheidsmetingen in de regio volledig afhankelijk van mobiele controles.