Smart #1 en #3 duurder door bpm én hogere importheffing voor Chinese EV

Smart #1 en #3 per 2025 paar duizend euro duurder

Smart #1 en #3

Wie vanaf 2025 een elektrische auto koopt, moet opeens bpm betalen. Ga je voor een in China geproduceerde elektrische auto? Dan betaal je per 2025 waarschijnlijk ook nog eens meer, omdat importeurs van in China gebouwde EV's de reeds geïntroduceerde hogere importheffing doorberekenen. Smart doet dat en maakt alvast de prijzen van de #1 en #3 per 1 januari 2025 bekend.

Jarenlang waren elektrische auto's vrijgesteld van bpm, maar met ingang van 2025 moeten ook EV's eraan geloven. Die valt mee, de fiscus introduceert voor alle nieuwe elektrische auto's namelijk enkel een vaste voet van €667. In China geproduceerde elektrische auto's worden in 2025 om een tweede reden duurder. Medio dit jaar werd door de EU voor in China gebouwde elektrische auto's hogere importheffing geïntroduceerd. Het percentage waarmee die importheffing toeneemt, verschilt per fabrikant. Het gros van de Nederlandse importeurs heeft de als gevolg van de nieuwe importtarieven hogere vanafprijzen nog niet doorberekend in de prijzen van de auto's, maar dat gaat waarschijnlijk wel spoedig gebeuren. Smart heeft ervoor gekozen om de additionele importheffing van 18,8 procent voor het merk voor eigen rekening te nemen, maar ziet zich genoodzaakt per 1 januari de consumentenprijzen wél te verhogen. Het maakt nu inzichtelijk wat de bpm voor EV's én de hogere importtarieven voor de prijzen gaan betekenen.

Smart-bonus

Wie nog in 2024 een Smart #1 of #3 koopt, merkt nog niets van de hogere importtarieven en al helemaal niets van de bpm die je per 1 januari bij de aanschaf van je EV moet aftikken. Sterker nog: tot het eind van het jaar geeft Smart ook nog eens een 'smart-bonus', een korting van €2.950 waarmee het merk uiteraard de niet meer verkrijgbare SEPP-subsidie compenseert. Die korting vervalt per 1 januari 2025 en vanaf die datum komen zowel de bpm van €667 als de kosten als gevolg van de hogere importheffing bij de nieuwprijzen van de #1 en #3.

De Smart #1 (Pure) staat nu nog vanaf €34.900 in de orderboeken (exclusief de korting van €2.950). Per 1 januari betaal je voor die instap-#1 €37.570. €2.670 meer dus dan momenteel. Door de hogere importheffing én de bpm die je voortaan betaalt, wordt de instap-Smart 7,7 procent duurder. Ook alle andere uitvoeringen van de Smart #1 worden €2.670 duurder. Over de gehele linie bedraagt de prijsstijging zo'n 6 procent.

De prijs die je als consument betaalt voor een Smart #3 in Pro- of Pro+-uitvoering ligt per 2025 ook €2.670 hoger dan voorheen. De prijzen van de Smart #3 in Premium- en Brabus-trim gaan achtereenvolgens met €3.010 en €3.170 omhoog.

Prijzen Smart #1 – nu en per 1 januari 2025

UitvoeringPrijs per 1 januari 2025Prijs t/m eind 2024Prijsverhoging
Pure€37.570€34.900€2.670
Pro€40.070€37.400€2.670
Pure+€42.570€39.900€2.670
Pro+€45.070€42.400€2.670
Premium€48.070€45.400€2.670
Pulse€48.070€45.400€2.670
Brabus€53.070€50.400€2.670

Prijzen Smart #3 – nu en per 1 januari 2025

UitvoeringPrijs per 1 januari 2025Prijs t/m eind 2024Prijsverhoging
#3 Pure€41.065€38.395€2.670
#3 Pro+€46.065€43.395€2.670
#3 Premium€49.065€46.055€3.010
#3 Brabus€54.065€50.895€3.170

PRIVATE LEASE Smart #3

Lease'm
Smart #3 49kWh Pro
€ 629
 

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.