Slecht bewaard geheim: Aston Martin DB11

608 pk voor DB9-opvolger

Aston Martin DB11
Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11Aston Martin DB11
De Aston Martin DB11 is vermoedelijk het slechtstbewaarde geheim van de Autosalon van Genève dit jaar, maar hier is-ie dan officieel.

Het is al vaakgezegd en geschreven: de Aston Martin DB11 markeert het beginpunt van een nieuwe periode in de geschiedenis van Aston Martin. Niet alleen omdat hij na 12 jaar de DB9 opvolgt, maar ook omdat het de eerste Aston met de nieuwe 5,2-liter V12 is. Sinds 2004 werd de bekende 6.0 in vrijwel alle modellen geschroefd, de DB11 is de eerste die het waagt een kentering in dat beleid te brengen. Het nieuwe blok is dankzij twee turbo's goed voor 608 pk en 700 Nm, de 6.0 moest het met respectievelijk 510 en 620 stuks doen. Dankzij het veelvuldig gebruik van alumium, weegt de auto 15 kilo minder dan voorheen. De weegschaal geeft nu 1.770 kg aan.

Vanbuiten is de DB11 een echte Aston Martin, maar tegelijkertijd is de vernieuwing niet te missen. We wijzen in dat kader nogmaals naar de contrasterende 'dakboog' en het bijzonder vormgegeven voorscherm. De motorkap is fors breder dan voorheen; vrijwel de gehele neus gaat nu mee omhoog. Het 'golfje' in de koplampen en de breed ogende kont maken het plaatje compleet. De DB11 is 28 mm breder en 50 mm langer dan de DB9.

Video

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.