Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Skoda Scala volgt Rapid Spaceback op

Groeispurt

69
Skoda Scala
Skoda ScalaSkoda Scala volgt Rapid Spaceback opSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda ScalaSkoda Scala
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
6 december 2018 om 19:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Dít is de Skoda Scala, een hatchback die het stokje overneemt van de Rapid Spaceback en die op elk terrein een stap lijkt te maken.

De Skoda Rapid was net als de Seat Toledo een eigenaardig model op de Nederlandse markt. Het in de basis niet helemaal voor de West-Europese markt bedoelde tweetal viel in feite tussen het B- en het C-segment in. Zowel Skoda als Seat mikte met de auto's op de consument voor wie interieurruimte het belangrijkste aankoopargument was. De Rapid Spaceback die nu nog in de verkooplijsten staat (zijn liftbackbroertje moest het veld al in 2017 ruimen), wordt opgevolgd door de Scala.

De Rapid Spaceback was al vier centimeter langer dan de huidige Volkswagen Golf, terwijl die laatste in een hoger segment opereert. Deze Scala gooit daar nog een schepje bovenop. De vijfdeurshatchback meet nu 4,36 meter in de lengte, is 1,79 meter breed en 1,47 meter hoog. Let wel: daarmee is hij nu tien centimeter langer dan de al genoemde Golf. De wielbasis van de Scala is met 2,65 meter drie centimeter langer dan die van zijn neef uit Wolfsburg. Hierbij is extra opmerkelijk dat onder de Scala het MQB A0-platform schuilgaat, de variant van het modulaire MQB-platforn die door de Volkswagen Group wordt gebruikt voor compacte auto's als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Achterin moet je 467 liter aan bagage kwijt kunnen, terwijl de Golf het met 380 liter inhoud moet doen. Daarmee profileert Skoda zich binnen de Volkswagen Group wederom als het merk waar je meer ruimte voor je geld krijgt. Natuurlijk is er een nieuwe generatie C-segmenters in aantocht, zoals de nieuwe Golf, Leon en Octavia. Ook deze modellen groeien weer een beetje, waardoor de afstand tussen de Scala en zijn grotere broers op termijn weer iets toeneemt.

Design

Over de vernieuwde designtaal van Skoda is al veel geschreven. Tijdens de Autosalon van Parijs presenteerde Skoda namelijk al de Vision RS, een concept-car die in feite als tweeledige vooruitblik fungeerde. Het heftige spoilerwerk waarmee het prototype was uitgerust, diende als smaakmaker voor het design dat Skoda op toekomstige RS-modellen gaat toepassen. De vorm van de auto, minus de RS-opsmuk dus, fungeerde op zijn beurt als voorbode van deze Scala. Verwacht designinvloeden van zowel ex- als interieur op alle toekomstige modellen van het merk. Skoda roept steeds dat deze scherper gesneden tekenstijl meer emotie moet oproepen. Leuk detail: net als de Rapid Spaceback is de Scala optioneel met een verder omlaag lopende achterruit te krijgen. In dat geval staat ‘Skoda’ helemaal uitgeschreven op het glazen deel van de klep. In het interieur van de Scala, waarin Skoda naar eigen zeggen hoogwaardiger materialen toepast om te breken met zijn voorganger, wordt een ‘zwevend’ infotainmentscherm geplaatst. Tot op heden werkte Skoda het display weg in de middenconsole. Deze positionering kunnen we op termijn in alle nieuwe modellen van het merk uit Mladá Boleslav tegemoetzien.

Motoren

Op de motorenlijst treffen we geheel volgens verwachting een reeks bekende TSI- en TDI-motoren. Een 95 pk en 175 Nm sterke 1.0 TSI is de basismotor, een blok dat alleen beschikbaar is met een handgeschakelde vijfbak. Hoger op de ladder staat de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die 1.0, een krachtbron die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak en optioneel met een DSG7-transmissie verkrijgbaar is. De voorlopig krachtigste benzineversie is de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI, een motor die ook met de handgeschakelde zesbak en de DSG-bak leverbaar is. Dieselen kan met een 115 pk sterke 1.6 TDI. In de loop van volgend jaar volgt ook een versie die CNG-lust. Het betreft een aan een handbak gekoppelde 90 pk en 145 Nm sterke 1.0 G-TEC-motor. Hoewel de voorbode van de Scala in RS-trim debuteerde, verwachten we niet dat Skoda daadwerkelijk een RS-versie van de Scala gaat voeren.

Skoda heeft in Europa een marktaandeel van 4,6 procent, terwijl de Rapid in zijn segment goed is voor 2,3 procent. Dat moet de Scala gaan verdubbelen, vertelt board member sales & marketing Alain Favey tijdens de onthulling in Tel Aviv. Karl Neuhold, chief exterior design van het Scala-project, benadrukt dat de Scala, ondanks zijn groei, tussen de Fabia en de Octavia in zit en dat er dus geen sprake zal zijn van kannibalisme. Volgens Favey moet de Scala een iets jonger, maar vooral breder publiek aanspreken en is het ontwerp daarom wat spannender en excentrieker gemaakt. Neuhold vult daarop aan dat de concurrentie vooral wordt gezocht in het lagere deel van het C-segment, waarbij hij als voorbeelden de Opel Astra, Ford Focus, Hyundai i30 en Kia Ceed noemt. De Golf ziet hij minder als concurrent, die zit volgens Neuhold wat hoger in het segment.

De Rapid Liftback, het huidige model, blijft nog even in productie voor markten als India en Rusland, aldus marketingbaas Marc-Andreas Brinkmann. In het voorjaar staat de Scala bij de Nederlandse dealers. Een liftbackversie hoeven we volgen Skoda niet meer te verwachten.

 

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Scala
Skoda Skoda Scala

PRIVATE LEASE Skoda Scala

INFO
XLEasy
XLEasy
Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Greentech Ambition (5D/6H)
€ 389
Bekijk nu ⟩
Skoda
Skoda
Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Greentech Ambition (5D/6H)
€ 399
Bekijk nu ⟩
Skoda Scala in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Skoda Scala 1.0 TSI Active LED/Rijstrooksensor/DAB+/Cruisecontrol/

    Skoda Scala 1.0 TSI Active LED/Rijstrooksensor/DAB+/Cruisecontrol/

    • 2021
    • 6.294 km

    € 20.950

    Skoda Scala 1.0 TSI Ambition 16"/LED/Apple Carplay & Android Auto/DAB+/PDC/Camera/Climate/Cruise/Bluetooth

    Skoda Scala 1.0 TSI Ambition 16"/LED/Apple Carplay & Android Auto/DAB+/PDC/Camera/Climate/Cruise/Bluetooth

    • 2021
    • 31.638 km

    € 22.950

    Skoda Scala 1.0 TSI Business Edition 16"/LED/Apple Carplay & Android Auto/DAB+/Navigatie/Stoelverwarming/PDC V+A/Camera/Climate/Cruise/Bluetooth

    Skoda Scala 1.0 TSI Business Edition 16"/LED/Apple Carplay & Android Auto/DAB+/Navigatie/Stoelverwarming/PDC V+A/Camera/Climate/Cruise/Bluetooth

    • 2021
    • 17.960 km

    € 22.500

Meer Skoda Scala occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Scala

    67
    • 7 mei 2021

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Scala specificaties
  • Skoda Scala occasions
  • Skoda Scala video's
Advies en informatie
  • Skoda Scala tests
  • Skoda Scala gebruikersreviews
  • Skoda Scala index
PREMIUM
Skoda Scala 1.0 TSI DSG - Duurtestgarage

Skoda Scala 1.0 TSI DSG - Duurtestgarage

Een goede gewoonte: een duurtestauto gaat gedurende zijn dienst bij AutoWeek mee op een lange...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active...

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala (2021)

    Skoda Scala (2021)

    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala (2020)

    Skoda Scala (2020)

    • 4 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business Edition (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business...

    6
    • 8 april 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech First Edition (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech First...

    13
    • 26 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala (2019)

    Skoda Scala (2019)

    7
    • 25 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala (2019)

    Skoda Scala (2019)

    5
    • 24 juli 2020
meer reviews
Skoda Scala - Afscheid Duurtest

Skoda Scala - Afscheid Duurtest

De duurtest met de nuchterste Skoda van dit moment zit erop. Waar is -ie goed in, wat kan beter?...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Skoda Scala

    Facelift voor Skoda Scala

    23
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda Scala Edition S is 190 pk sterk

    Skoda Scala Edition S is 190 pk sterk

    14
    • 11 februari 2021
  • Nieuws
    Studenten gaan los op Skoda Scala: dít is de Slavia

    Studenten gaan los op Skoda Scala: dít...

    40
    • 20 juli 2020
  • Nieuws
    Skoda Scala 'spider' gaat Slavia heten

    Skoda Scala 'spider' gaat Slavia heten

    20
    • 9 juli 2020
  • Nieuws
    Skoda voert modeljaarupdates door

    Skoda voert modeljaarupdates door

    2
    • 24 juni 2020
  • Skoda Scala - Afscheid Duurtest

    Skoda Scala - Afscheid Duurtest

    • 16 juni 2020
  • PREMIUM
    Skoda Scala 1.0 TSI DSG - Duurtestgarage

    Skoda Scala 1.0 TSI DSG - Duurtestgarage

    • 21 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV met slaapplek voor vier personen

    Skoda Enyaq iV met slaapplek voor vier...

    34
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Skoda Vision 7S: elektrische zevenzitter

    Skoda Vision 7S: elektrische zevenzitter

    4
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Skoda 130 GL (1989) - In het Wild

    Skoda 130 GL (1989) - In het Wild

    53
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Opfrisbeurt voor Skoda Kamiq

    Opfrisbeurt voor Skoda Kamiq

    14
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    159
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden