Skoda Octavia RS: de Tsjechische GTI die aan onze neus voorbijgaat

Octavia RS nu net zo sterk als Golf GTI

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RSSkoda Octavia RS

De kakelverse gefacelifte Skoda Octavia krijgt ook weer een sportieve RS-versie. Helaas gaat die praktische én potente Tsjech aan onze neus voorbij. Toch nemen we graag even met je door wat je mist.

Voor de facelift bestonden, waren er twee sportieve topversies van de Skoda Octavia. Beide hadden ze 'RS' in de naam, al had één ervan daar de toevoeging 'iV' bij. Het extra ruime alternatief voor de technische broertjes Volkswagen Golf, Seat Leon en Audi A3 was er als RS met een 245 pk sterke 2.0 TSI én als plug-in hybride RS iV. Die sportieve stekkerversie had de aandrijflijn die ook door concerngenoten als de Golf GTE werden gebruikt. Die hardware bestond uit een 1.4 TSI en een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen dat met 245 pk net zo hoog lag als dat van de stekkerloze RS. De plug-in hybride Octavia RS iV kwam naar Nederland, maar de versie met 2.0 TSI niet. De onlangs gefacelifte Skoda Octavia is nog niet met plug-in hybride aandrijflijnen gepresenteerd, maar krijgt wel alvast één vernieuwde RS-versie. Inderdaad: de variant zónder gedeeltelijke elektrokracht.

Vooralsnog enkel zonder stekker en dus met 2.0 TSI: de nieuwe Skoda Octavia RS.

De Skoda Octavia RS is na zijn opfrisbeurt sterker dan voorheen. De geblazen 2.0-viercilinder benzinemotor krijgt er 20 pk bij en brengt nu 265 pk en 370 Nm op de been. Dat nieuwe vermogen is niet verrassend. De vernieuwde Golf GTI is immers net zo sterk. Zelf schakelen is er niet bij, want het vermogen gaat altijd via een DSG-automaat met zeven versnellingen naar de voorwielen. De Skoda Octavia RS ligt 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt dan de niet-RS-versies, heeft progressieve stuurbekrachtiging, een elektronisch geregeld sperdifferentieel én aan weerszijden van de achterbumper een in het zwart uitgevoerd uitlaateindstuk.

Vanbuiten herken je de vernieuwde Octavia RS aan een nieuwe RS-badge in zijn grille, zwarte zijspiegelkappen, zijn sportiever ogende bumpers met zwarte elementen én aan zijn 18  tot 19 inch grote lichtmetalen wielen. In de Skoda Octavia RS zien we suède bekleding op het dashboard, aluminium pedalen, elektrisch verstelbare sportstoelen, een driespaaks met leer bekleed sportstuur met RS-logo en de nodige rode stiksels. Leuk weetje: de RS-badges hebben net als vooral in het Verenigd Koninkrijk gebruikelijk een 'v' ervoor. vRS dus. Die V staat voor Victory, RS voor Rally Sport. In Nederland noemt Skoda zijn sportieve topmodellen echter RS.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.