Skoda Fabia: goedkope Polo-concurrent goed voor 5 miljoen
Dik 20.000 kilometer Skoda Fabia
De Skoda Fabia is goed voor vijf miljoen. Niet voor vijf miljoen euro of voor vijf miljoen kilometers, maar voor vijf miljoen exemplaren en zo'n 20.000 kilometer.
Tijd voor wat cijfermatige wetenswaardigheden. 26 jaar na de introductie van de eerste generatie Skoda Fabia zijn er van het model vijf miljoen exemplaren geproduceerd. Natuurlijk zijn die vijf miljoen stuks over meerdere generaties verspreid. De Skoda Fabia die je nu in de showrooms treft, is immers de vierde Fabia.
De eerste generatie Skoda Fabia was de eerste compacte Skoda die in beheer van Volkswagen werd ontwikkeld. De zo'n vier meter lange Tsjech stond dan ook op het A04-platform van de toen actuele Polo (en Seat Ibiza). De eerste generatie van deze Felicia-opvolger was direct de meest diverse. De Skoda Fabia kwam namelijk niet alleen als hatchback, maar ook als stationwagon én als sedan. Ook de tweede en de derde generatie van de Fabia kregen een Combi-stationwagonversie, maar moesten het zonder vierdeurs sedan doen.
De Skoda Fabia Hatchback is – los van de huidige 4,1 meter lange incarnatie – door de jaren heen 3,96 tot 4,02 meter lang geweest. De stationwagonversies strekten zich uit over een afstand van 4,22 tot 4,25 meter. Als we voor de Fabia's Hatchback uitgaan van een gemiddelde wagenlengte van vier meter en voor het irrelevante rekengemak even doen alsof alle vijf miljoen verkochte Fabia's een hatchback waren, dan heeft Skoda dus voor 20.000 kilometer aan Fabia's verkocht. Die sliert Fabia's zou natuurlijk een stuk langer zijn als je ook de overige carrosserievarianten zou meetellen. Doe daarmee wat je wilt.
In Nederland is de Skoda Fabia na de Octavia met afstand de populairste Skoda ooit. Van de Octavia zijn in ons land ruim 122.000 stuks op kenteken gezet, van de Fabia ruim 92.000 stuks. De Superb volgt met 27.000 geregistreerde exemplaren op ruime afstand op plek drie. In 2011 had de Skoda Fabia in Nederland zijn beste jaar: toen gingen er dik 10.000 stuks op kenteken. De Fabia was er toen als wegenbelastingvrije Greenline met 75 pk sterke 1.2 TDI.