Skoda Enyaq RS Race: dik 300 kilo lichter dan Enyaq Coupé RS
Speelgoed
Wat krijg je als je een Skoda Enyaq Coupé RS dik 300 kilo lichter maakt? Precies: deze fonkelnieuwe Skoda Enyaq RS Race. Die is dikker dan dik en loeisnel, maar er kleeft ook een stevig nadeel aan ...
De Skoda Enyaq en Enyaq Coupé werden begin dit jaar in vernieuwde vorm gepresenteerd en natuurlijk gingen niet veel later ook de 340 pk sterke sportieve RS-versies onder het mes. Voor wie de RS-varianten niet heftig genoeg zijn, hebben de Tsjechen een oplossing bedacht: de Enyaq RS Race. Die bestond al sinds oktober vorig jaar en nu is ook die extreemste Skoda Enyaq RS ooit vernieuwd.
Zoals zijn naam al weggeeft mag je met de Skoda Enyaq RS Race de openbare weg niet op. Inderdaad: het is een circuitversie. Een conceptuele ook nog, de productieversie volgt nog. Die belooft behoorlijk wat in huis te hebben. Net als de Enyaqs RS waarmee je wel de openbare weg op mag, levert de Enyaq RS Race 340 pk. Daaree houdt de overeenkomst op. De vooruitblikkende scheurneus is maar liefst 316 kilo lichter dan een Enyaq Coupé RS en legt dan ook 1.946 kilo in de schaal. De 100 km/h staat na 4,6 tellen op de klok en daarmee is hij 0,9 seconden rapper dan het origineel.
Verder is de race-Tsjech dankzij een uitbundige bodykit aanzienlijk breder. De spoorbreedte aan de voorzijde is 7,2 centimeter groter, achter zelfs bijna 12 centimeter. Adaptieve dempers? Vergeet het maar. De RS Race heeft spijkerharde racedempers en ligt exact 7 (!) centimeter dichter tegen het asfalt. De trommelremmen die de straatlegale RS achter heeft, vind je op de raceversie niet terug. Die heeft zowel voor als achter koolstofkeramische remmerij. Er is een rolkooi, een uitgekleed interieur zonder achterbank, zijruiten van polycarbonaat en racestoelen met zespuntsgordels. De deuren, voorklep, het dak, de bumper en diverse aerodynamische extraatjes zijn overigens vervaardigd uit een gewichtbesparend biocomposiet. Ook de deurpanelen van de achterportieren en de sideskirts zijn van dit lichtgewicht goedje vervaardigd.
Zijn we er dan? Nog niet helemaal. Zo heeft de Skoda Enyaq RS Race geen elektronische handrem, maar een hydraulische. Compleet met een fikse hendel. Zowel voor als achter heeft de circuittijger een sperdifferentieel, de stuurinrichting is grondig herzien én - het oor wil ook wat - Skoda heeft het gevaarte voorzien van een systeem dat ín het interieur een sportieve sound laat klinken. Leuk speelgoed, toch?