Seat: 'Ibiza en Arona kunnen verdwijnen door importheffingen'
Waarschuwing
De baas van Seat (en Cupra) liet zich eerder al eens behoorlijk kritisch uit over de importheffingen van de EU voor Chinese EV's. Nu komt daar nog een concrete waarschuwing achteraan.
De hoge importheffingen die de EU heeft ingevoerd voor in China gebouwde elektrische auto's, raken ook Europese autofabrikanten. Onder meer Seat/Cupra ondervindt negatieve gevolgen, omdat het de Cupra Tavascan in China bouwt. Topman Wayne Griffiths liet zich daarom onlangs al eens behoorlijk stevig uit over de heffingen. In gesprek met Autocar vult hij nu aan dat er concrete problemen op de loer liggen vanwege de importheffingen.
Griffiths vreest voor de toekomst van de Seat Ibiza en Seat Arona. "We moeten stoppen met de productie van de Seat Ibiza en Arona om brandstofautoproductie te verminderen." Dat kan nodig blijken als de importheffingen de elektrische Tavascan onverkoopbaar maken. Seat/Cupra komt dan in de knel met zijn gemiddelde CO2-uitstoot en dan is er geen ruimte meer voor zoveel modellen met een verbrandingsmotor. "Wij betalen de heffingen nu nog, in plaats van onze klanten, maar daar kunnen we niet mee doorgaan."
De ceo gaf eerder al aan dat er 'nauw wordt samengewerkt met Europese regelgevers om tot een goede oplossing te komen'. “We voelen dat er bereidheid en support is, maar er is nog geen oplossing en ik moet zeggen: de tijd dringt.”
De Seat Ibiza en Seat Arona (beide uit 2017) zijn weliswaar al aardig op leeftijd aan het raken, maar het plan is om ze nog lange tijd op de markt te houden. Dit jaar krijgt het tweetal daarom nog een facelift, die we een jaar geleden al even hebben kunnen zien.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Seat Ibiza en Arona krijgen frisse toet en verse prijslijst: vanaf € 23.990

Test Seat Ibiza - Een heel klein beetje anders, maar rijdt nog net zo fijn

Vernieuwde Seat Ibiza : strakker maar geen nieuwe techniek

Seat Arona vernieuwd: nieuw gezicht moet voldoende zijn




