Schaduwspeler: Cadillac Escalade

Onopvallende aandachtstrekker

Schaduwspeler: Cadillac Escalade
Schaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac EscaladeSchaduwspeler: Cadillac Escalade
Een enorme SUV die ieder Europees alternatief letterlijk in de schaduw zet is in theorie het tegenovergestelde van een muurbloempje, maar de Cadillac Escalade weet het allemaal te combineren. Of wist jij dat dit bakbeest gewoon via de officiële kanalen in Nederland leverbaar is?

De Escalade staat zeker in Europa bekend als de ultieme auto voor rappers en andere mensen die zichzelf graag in het midden van de belangstelling zien. Die relatieve bekendheid dankt het luxe broertje van de Chevrolets Tahoe en Suburban echter vooral aan z'n rol in videoclips en zeker niet aan z'n fysieke aanwezigheid op de Nederlandse wegen. Op een enkel ouder, grijs geïmporteerd exemplaar na zien we er nooit een op gele kentekenplaten, al staat er wel een aantal exemplaren te koop op deze site.

Dat deze gigantische Amerikaan ondanks z'n aanwezigheid in het Nederlandse leveringsgamma een zeldzaamheid is, is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Z'n formaat past bij het Europese wegennet zoals z'n gewicht en CO2-uitstoot dat bij het Nederlandse belastingstelsel doen. De eenvoudigste versie, de 6.2 V8 Premium met een 'korte' carrosserie, weegt 2.635 kg en stoot iedere kilometer zelfs volgens de milde theorie nog 287 gram CO2-uit.

Z'n formaat past bij het Europese wegennet zoals z'n gewicht en CO2-uitstoot dat bij het Nederlandse belastingstelsel doen.

Mede daardoor kost de auto zonder opties €172.430 en bevindt deze mastodont zich qua prijs in een gebied waar we ook stevig aangeklede Range Rovers aantreffen. Ter vergelijking: in de VS wordt een gloednieuwe basis-Escalade al voor omgerekend €64.000 naar buiten gereden.

Het Nederlandse kostenplaatje is daarmee eigenlijk niet meer te rechtvaardigen, maar dat betekent niet dat de Escalade geen voordelen heeft. Zo biedt de auto dankzij z'n zijdezachte V8 (met cilinderuitschakeling!) en dito onderstel een unieke rij-ervaring, ben je zonder twijfel de koning van de snelweg en kan er qua ruimte alleen een vrachtwagen tegen de opper-SUV op. De lange versie (5.697mm) biedt behalve zeven bijzonder ruime zitplaatsen een kofferruimte van minimaal 1.113 en maximaal 3.424 liter, waardes die grenzen aan het ongelofelijke. Cadillac geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 7,9 en dat is alleen te halen voor wie als een Amerikaan rijdt. Rustig rollend op de rechterbaan dus, zodat de cilinderuitschakeling z'n werk kan doen en maximaal comfort de inzittenden overspoelt. Met een tankinhoud van 117 liter is het dan lang vol te houden, al is het vooruitzicht van tanken voor rond de €200 wellicht toch een kleine domper op de feestvreugde.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.