We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab brengt de 9-5 2,0t BioPower op de markt in Nederland. Die auto loopt op E85, een mengsel van ethanol en benzine. De directieleden van Kroymans Corporation, waaronder de Nederlandse Saab-importeur valt, nemen als eersten de auto in gebruik.
Saab brengt de 9-5 2,0t BioPower op de markt in Nederland. Die auto loopt op E85, een mengsel van ethanol en benzine. De directieleden van Kroymans Corporation, waaronder de Nederlandse Saab-importeur valt, nemen als eersten de auto in gebruik.
De Saab 9-5 2,0t Biopower heeft een meerprijs van 1.000 euro ten opzichte van de normale 2,0t. Daarmee komt de prijs op 39.990 euro. Volgens Saab liggen de jaarlijkse kosten van de milieuvriendelijke 9-5 op hetzelfde niveau als een normaal model.
Ethanol wordt gewonnen uit plantaardig afval, zoals landbouwoogsten en bosbouwresten. De brandstof zorgt niet voor een stijging van CO2 in de atmosfeer. Wanneer er geen E85 kan worden getankt, kan de Saab gewoon op Euro95 lopen.
Prettige bijkomstigheid is dat met deze techniek het vermogen toeneemt met twintig procent. De 9-5 2,0t op ethanol heeft een vermogen van 180 pk en het koppel bedraagt 280 Nm; zestien procent meer dan de benzineversie. De sprint van 0 naar 100 van de 'groene' Saab gaat in 8,5 seconden.
Vooralsnog kan geen E85 worden getankt in Nederland. "Het is het verhaal van de kip en het ei. Wij proberen met deze 9-5 een vraag naar ethanol te creëren," aldus de woordvoerster van het merk. Inmiddels is Kroymans bezig met gesprekken met oliemaatschappijen. Wanneer er geen ethanolstations komen, wil Kroymans zelf een aantal pompen neerzetten. In Rotterdam loopt overigens al enige tijd een project met de Ford Focus Flex-Fuel, die eveneens op E85 loopt, en ook Volvo heeft plannen met deze brandstof in ons land.