AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab 9-7X in New York
Saab lanceert in New York de 9-7X, een serieuze SUV, die gebouwd wordt op de bodemplaat die General Motors ook gebruikt voor twee modellen in Amerika.
Saab lanceert in New York de 9-7X, een serieuze SUV, die gebouwd wordt op de bodemplaat die General Motors ook gebruikt voor twee modellen in Amerika.
De Saab 9-7X is na de 9-2X het tweede model dat niet 'uit Zweden' komt. De 9-2X wordt immers door Fuji Heavy Indrustries in Japan op basis van de Subaru Impreza gebouwd en de 9-7X komt uit de GM fabriek in de Amerikaanse staat Ohio.
Hij is bijna identiek aan de Oldsmobile Bravada die op zijn beurt weer gebaseerd is op de Chevrolet Trailblazer en valt in Amerika in de klasse van de middelgrote SUVs. Dat segment is de laatste jaren enorm gegroeid en het is dus geen wonder dat ook Saab, dat in Amerika een goede naam heeft en ook goed verkoopt, een stukje marktaandeel wil wegkapen. De Zweden hebben gemerkt dat bijna een derde van alle Saab-rijders een vierdeurs SUV (willen) kopen.
De 9-7X is weliswaar gebaseerd op de Bravada/TrailBlazer, maar er zijn toch wat zaken gewijzigd, zoals de afstelling van de vóór- en de achterwielophanging. Ook is de rijhoogte verlaagd en is er een dikkere stabilisatorstang vóór toegepast en is trouwens de hele voorpartij stijver uitgevoerd. Dat alles moet een gunstige invloed hebben op de wegligging op asfalt en op de besturing, die met een snellere overbrenging is ontworpen voor meer precisie en een snellere reactie op stuurbewegingen.
Binnenin is de 9-7X een echte Saab, met het naar de bestuurder toe geplaatste middendeel van het dashboard, de contactsleutel in de middenconsole en de specifieke luchtroosters.
De 9-7X heeft een wielbasis van 2,87 m en een lengte van 4,91 m. De bagageruimte heeft een inhoud van 1161 liter, terwijl die door het neerklappen van de achterbank (60/40) vergroot kan worden tot maximaal 2268 liter.
De auto wordt (voorlopig) alleen geleverd in Amerika en Canada met keuze uit twee aluminium motoren: een 5,3-liter V8 met 300 pk en een maximum koppel van 447 Nm en een 4,2-liter V6 met 275 pk en 375 Nm, die beide samenwerken met een viertraps automatische transmissie. Elektronisch geregelde vierwielaandrijving is standaard op de 9-7X, net als een limited slipdifferentieel achter. Vier geventileerde schijven met remklauwen met vier zuigers per klauw en ABS moeten de grote Saab tot staan kunnen brengen.
Standaard zijn verder 18-inch aluminium wielen met P255/55 Dunlop vier-seizoenenbanden. Binnenin treffen we met leer bekleden stoelen aan, een geavanceerd audio-systeem en naast de airbags voorin ook gordijnairbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzing en een systeem dat 'voelt' wanneer de auto dreigt om te vallen.
De 9-7X gaat in januari 2005 in productie en gaat in Amerika tussen $ 37.000 en 45.000 dollar kosten.
De Saab 9-7X is na de 9-2X het tweede model dat niet 'uit Zweden' komt. De 9-2X wordt immers door Fuji Heavy Indrustries in Japan op basis van de Subaru Impreza gebouwd en de 9-7X komt uit de GM fabriek in de Amerikaanse staat Ohio.
Hij is bijna identiek aan de Oldsmobile Bravada die op zijn beurt weer gebaseerd is op de Chevrolet Trailblazer en valt in Amerika in de klasse van de middelgrote SUVs. Dat segment is de laatste jaren enorm gegroeid en het is dus geen wonder dat ook Saab, dat in Amerika een goede naam heeft en ook goed verkoopt, een stukje marktaandeel wil wegkapen. De Zweden hebben gemerkt dat bijna een derde van alle Saab-rijders een vierdeurs SUV (willen) kopen.
De 9-7X is weliswaar gebaseerd op de Bravada/TrailBlazer, maar er zijn toch wat zaken gewijzigd, zoals de afstelling van de vóór- en de achterwielophanging. Ook is de rijhoogte verlaagd en is er een dikkere stabilisatorstang vóór toegepast en is trouwens de hele voorpartij stijver uitgevoerd. Dat alles moet een gunstige invloed hebben op de wegligging op asfalt en op de besturing, die met een snellere overbrenging is ontworpen voor meer precisie en een snellere reactie op stuurbewegingen.
Binnenin is de 9-7X een echte Saab, met het naar de bestuurder toe geplaatste middendeel van het dashboard, de contactsleutel in de middenconsole en de specifieke luchtroosters.
De 9-7X heeft een wielbasis van 2,87 m en een lengte van 4,91 m. De bagageruimte heeft een inhoud van 1161 liter, terwijl die door het neerklappen van de achterbank (60/40) vergroot kan worden tot maximaal 2268 liter.
De auto wordt (voorlopig) alleen geleverd in Amerika en Canada met keuze uit twee aluminium motoren: een 5,3-liter V8 met 300 pk en een maximum koppel van 447 Nm en een 4,2-liter V6 met 275 pk en 375 Nm, die beide samenwerken met een viertraps automatische transmissie. Elektronisch geregelde vierwielaandrijving is standaard op de 9-7X, net als een limited slipdifferentieel achter. Vier geventileerde schijven met remklauwen met vier zuigers per klauw en ABS moeten de grote Saab tot staan kunnen brengen.
Standaard zijn verder 18-inch aluminium wielen met P255/55 Dunlop vier-seizoenenbanden. Binnenin treffen we met leer bekleden stoelen aan, een geavanceerd audio-systeem en naast de airbags voorin ook gordijnairbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzing en een systeem dat 'voelt' wanneer de auto dreigt om te vallen.
De 9-7X gaat in januari 2005 in productie en gaat in Amerika tussen $ 37.000 en 45.000 dollar kosten.
Plaats een reactie