In het wild: Saab 9-7X

Zweedse Trailblazer

In het wild: Saab 9-7X
Dankzij AutoWeek-lezer Gerton Stam hebben we vandaag een bijzondere stuiptrekking van Saab op de planken staan. We heten welkom: de 9-7X!

In de laatste levensfase van Saab kreeg autoland een aantal bijzondere creaties voorgeschoteld. De Noord-Amerikaanse markt werd getrakteerd op de 9-2X, een Subaru Impreza Plus met Saab-saus, en ook de 9-4X kennen we, een auto die al eens in deze rubriek schitterde. Waar laatstgenoemde onderhuids een Cadillac SRX was, deelt deze 9-7X (wel meer dan) zijn basis met een ander GM-product: de Chevrolet Trailblazer. De lijst opmerkelijke Saab-rebadges was langer geworden als Saab de ooit geplande 9-6X op de markt had kunnen brengen, een ver-Saab-te Subaru Tribeca. Uit een ver verleden kennen we zelfs de Saab-Lancia 600, een Lancia Delta die in de showrooms van Saab werd verkocht.

Terug naar de 9-7X. De tussen 2005 en 2009 geleverde SUV was in feite een Chevrolet Trailblazer met her en der wat Saab-details. De zo'n 2.300 kilo wegende kolos was even in Nederland leverbaar. Op de motorenlijst stond zowel een 4,2-liter grote zes-in-lijn als een 5,3-liter grote V8. Het door Gerton Stam gesnapte exemplaar heeft de 300 pk sterke achtcilinder in het ruim liggen. In totaal moeten er zo'n 130 9-7X's in Nederland te vinden zijn.

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.