Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Saab 9-7X

Gereden: Saab 9-7X
Gereden: Saab 9-7XGereden: Saab 9-7XGereden: Saab 9-7XGereden: Saab 9-7XGereden: Saab 9-7XGereden: Saab 9-7X
  • Marc Klaver
  • Nieuws
9 november 2005 om 09:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Saab 9-7X is al enige tijd leverbaar in Amerika. De basis is de Chevrolet Trailblazer, die ook hier leverbaar is. Hoe Saab is deze SUV?
De Saab 9-7X is al enige tijd leverbaar in Amerika. De basis is de Chevrolet Trailblazer, die ook hier leverbaar is. Hoe Saab is deze SUV? GM heeft zich er niet gemakkelijk met een nieuw grilletje en achterlichtje vanaf gemaakt. Zo is het dashboard volledig nieuw van opzet en is er flink gesleuteld aan het onderstel. De term 'sportief' komen we dan ook veelvuldig tegen in de persdocumentatie die importeur Kroymans ons uitreikt. Dat lijkt bij Saab de laatste jaren meer een issue te zijn dan veiligheid, tot niet zo lang geleden het stokpaardje van het merk. En nu we het dan toch over veiligheid hebben, kunnen we u melden dat de Chevrolet Trailblazer, waarop de 9-7X is gebaseerd, bij de botsproeven van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) slechts drie sterren scoorde voor wat betreft de veiligheid van de voorste inzittenden. In diezelfde test haalde de vorige generatie Saab 9-5 het maximale aantal van vijf sterren. Dat haalde hij eveneens in de door EuroNCAP uitgevoerde test. Maar goed, de 9-7X heeft zijn massa mee als het erop aankomt, want twee ton staal zet je niet zomaar stil. Voelt licht aan De eerste 9-7X waarmee we op pad gaan heeft de 5,3-liter V8 onder de kap. Altijd goed voor een meer dan stevige duw in de rug, zo'n achtcilinder. De motor heeft niet de minste moeite om de grootste Saab ooit vooruit te helpen. De toerenteller leidt een rustig bestaan in deze auto. Wat in positieve zin al vrij snel opvalt is het rijgedrag van de 9-7X. De zware Saab voelt licht aan en helt niet overmatig over in bochten en op rotondes. De besturing is niet overdreven communicatief, maar wel lekker direct en precies. De luchtgeveerde, starre achteras veroorzaakt minder deining dan we doorgaans van dit type onderstel gewend zijn. Kortom, Saab heeft voldoende aan het concept geschaafd om er een goed sturende SUV van te maken. Auto nummer twee die we rijden, is de versie met de zescilinder lijnmotor. Die is goed voor 290 pk en 375 Nm. De techneuten in Trollhättan lachen om zulke waarden, dat toveren zij immers zonder al te veel moeite uit een viercilinder 2,3-liter met turbo. Maar goed, met deze zespitter is de 9-7X adequaat gemotoriseerd, zoveel is al snel duidelijk. Het brandstofverbruik is royaal te noemen, met een gemiddelde opgegeven consumptie van 1 liter euro 95 per 7,4 kilometer. De achtcilinder lust zelfs nog iets meer. Een dieselmotor heeft Saab niet voorhanden, maar er wordt momenteel gewerkt aan een gasinstallatie voor de 4.2. Als alles volgens planning verloopt, is begin volgend jaar een 9-7X met gastank leverbaar. Op de achterbank biedt de SUV ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Een hoofdsteun voor de middelste zitplaats ontbreekt en dat strookt weer niet met de filosofie van Saab. Met een vanafprijs van 64.990 euro is de Saab 9-7X, zeker gezien de uitrusting, scherp geprijsd. De complete rij-impressie met de Saab 9-7X staat AutoWeek 47, die op 16 november in de winkels ligt.
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-7X
Saab Saab 9-7X

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-7X 5.3 V8 youngtimer [ORIG NL/NAP, TREKHAAK, SCHUIFDAK, LEDER, MEMORY, CLIMATE, PARROT, CRUISE CONTROL]

    Saab 9-7X 5.3 V8 youngtimer [ORIG NL/NAP, TREKHAAK, SCHUIFDAK, LEDER, MEMORY, CLIMATE, PARROT, CRUISE CONTROL]

    • 2006
    • 167.371 km

    € 11.940

    Saab 9-7X 5.3 V8//SUPER DIK//BOM VOL//NL AUTO//NAP

    Saab 9-7X 5.3 V8//SUPER DIK//BOM VOL//NL AUTO//NAP

    • 2006
    • 219.794 km

    € 7.949

    Saab 9-7X 4.2 Youngtimer, super netjes en zeer goed onderhouden, Leder, Schuif/ kantel dak, elektr. verst. stoelen, etc etc....

    Saab 9-7X 4.2 Youngtimer, super netjes en zeer goed onderhouden, Leder, Schuif/ kantel dak, elektr. verst. stoelen, etc etc....

    • 2006
    • 278.557 km

    € 5.750

Meer Saab 9-7X occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-7X specificaties
  • Saab 9-7X occasions
  • Saab 9-7X video's
Advies en informatie
  • Saab 9-7X tests
  • Saab 9-7X gebruikersreviews
  • Saab 9-7X index
PREMIUM
Subaru B9 Tribeca 3.0 R Executive-Saab 9-7X 4.2

Subaru B9 Tribeca 3.0 R Executive-Saab 9-7X 4.2

Bowie had er en wereldhit mee, en het is het eerste wat ons door het hoofd schiet als we oog...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    4
    • 26 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    13
    • 11 december 2006
meer reviews
Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

49

Het is een hele tijd geleden dat we oog in oog stonden met een Saab 9000 uit een van de eerste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Saab 9-7X - Oldsmobile Bravada - Buick Rainier - enz.

    De Tweeling: Saab 9-7X - Oldsmobile Bravada...

    36
    • 5 mei 2019
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-7X

    In het wild: Saab 9-7X

    22
    • 14 april 2017
  • Autotest
    Saab 9-7X 4.2 (2007)

    Saab 9-7X 4.2 (2007)

    • 14 januari 2008
  • Nieuws
    Zweedse krachtcentrale: Saab 9-7X Aero

    Zweedse krachtcentrale: Saab 9-7X Aero

    • 3 augustus 2007
  • PREMIUM
    Subaru B9 Tribeca 3.0 R Executive-Saab 9-7X 4.2

    Subaru B9 Tribeca 3.0 R Executive-Saab...

    • 26 december 2006
  • Nieuws
    Saab 9-7X opgedirkt

    Saab 9-7X opgedirkt

    • 2 november 2006
  • Autotest
    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

    2
    • 10 oktober 2006
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden